أزيد من 30 سنة سجناً لمُخرّبي كلميم في 20 فبراير

أزيد من 30 سنة سجناً لمُخرّبي كلميم في 20 فبراير
الجمعة 4 مارس 2011 - 16:18

في الصورة وقفة سلمية في كلميم (20 فبراير 2011)


قضت المحكمة الابتدائية بكلميم، ليلة الخميس الجمعة، بأحكام تجاوز مجموعها 30 سنة في حق 23 شخصا متورطا في أحداث الشغب، التي عقبت تظاهرة 20 فبراير بكلميم.


وفي هذا الإطار، قضت المحكمة في حق أحد المتهمين بثلاث سنوات حبسا نافذا وغرامة مالية قدرها 5 آلاف درهم، وبسنة ونصف حبسا نافذا في حق 13 آخرين وغرامة مالية تبلغ 500 درهم، وكذا سنة واحدة حبسا نافذة في حق 9 من باقي المتهمين مع أداء غرامة مالية تقدر قيمتها ب500 درهم.


وكان هؤلاء الأشخاص قد توبعوا بتهم “العصيان المدني والتجمهر المسلح والمشاركة وإهانة موظفين عموميين أثناء قيامهم بعملهم واستعمال العنف في حقهم وتعييب أشياء مخصصة للمنفعة العامة وحمل السلاح دون مبرر مشروع في ظروف من شأنها أن تهدد سلامة الأشخاص وإلحاق خسائر مادية بملك الغير”.


كما قضت المحكمة بعدم مؤاخذة الأظناء من أجل جنحة المشاركة في العصيان والتجمهر المسلح، وببراءة 13 منهم من تهمة إلحاق خسائر مادية بملك الغير، فيما آخذت المحكمة كافة المتابعين من أجل باقي المنسوب إليهم.


يذكر أنه تم تقديم هؤلاء الأشخاص أمام النيابة العامة على خلفية أحداث الشغب التي أعقبت تظاهرة 20 فبراير.

‫تعليقات الزوار

62
  • yasser
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:44

    نعم للاصلاح لا للتخريب و عاشت الصحراء مغربية والله ينصر سيدنا

  • ali
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:46

    un signal pour les libres qui veulent diminuer les pouvoirs du roi absolu et encore un preuve comment le pouvoir judiciaire marocain est influencé par le monarque

  • mohamed zaio
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:42

    صراحة الشء الدي استغربت له في هده الاحكام هو المدة القصيرة التى تم فيها الحكم على هولاء الاشخاص هل مدة اسبوع تكفى للتحقيق ومعرفة المسوول وهل بالفعل ان هولاء هم من قامو بهادا التخريب وانا ضد التخريب مثل جميع المغاربة مع العلم ان لو وقع مثل هادا في وقت سابق اي قبل اندلاع الثورات في العالم العربي ل استغرق الحكم عليهم اكثر من سنة او سنتين قبل ان يتم الحكم عليهم ادن الولة تريد ان توجه اندارا الى الشباب لكي تقول لهم هاد هو مصيركم وانا مع ثورة 20 فبراير وخرجت يوم 20 والحمد لله كانت ثورة سلمية ولم يحدث فيها اي تخريب وانا احيي سكان مدينة زايو على نضامهم ووعيهم انا اعرف ان الكثير لا يعرف هده المدينة لانها مدينة صغيرة ولاكنها جميلة وانا افتخر بسكانها

  • marocain
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:04

    اطلع تاكل الكرموص انزل شكوووووووووووووووووون قالها ليك.قال ليك تعاملنا مزيان مع التظاهرات ما بقى غير الاعدام .هذا اغتصاب بالمعنى المغربي الحقيقي

  • galaxy9999
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:06

    كيف يحاكم شباب طالب بالديموقراطية و العدالة و المساواة و محاربة الفساد في حين يبقى الفاسدون أحرارا بدون حسيب و لا رقيب

  • aliagdal
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:40

    نعم للاصلاح لا للتخريب و عاشت الصحراء مغربية والله ينصر سيدنا

  • عصام
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:10

    إن طبيعة الأحكام والسرعة التي اتخدت فيها الأحكام تبرز بشكل جلي أن هده الأحكام سواء في طنجة و صفرو وكلميم هي نتاج مكالمات لمسؤولي الداخلية والتي تهدف في عمومها قمع المواطنين و إظهار المظاهرات أنها مجرد شغب، على الرغم من أن أدناب الداخلية هم المسؤولين عنه ..كما تظهر أن التغيير في المغرب لازال بعيد المنال في ظل النظام السائد لأن النظام غير مستعد للتنازل حتى عن القضاء من أجل ضمان قضاء عادل وشفاف…أحكام جنائية وصلت إلى 10 سنوات اتخدت في 5 أيام ياريت لو كانت كل الأحكام القضائية تتخد بهده السرعة لما كان المواطن يظل ينتظر العمر بكامله للبت في ملفات بسيطة

  • Amerroki
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:12

    وايلي دغيا حكموا عليهوم و فين هاد السي الفاسي اللي سرق 12000 عاطل تحت وهم النجاة و القضاء ديالنا شديد معا اللي باغي الحرية وما تايحكمش على اللي سرق الشعب ناري على الديمهريسية ف بلادنا

  • كريم
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:14

    هل هؤلاء المخربين الذين سرقوا المحلات التجارية والمنازل طالبوا بالديموقراطية في نظرك

  • ahnan
    الجمعة 4 مارس 2011 - 18:22

    السجن للفقراء فقط هذه هي المعادلة المواطنون الأحرارمقمعون والخونا يمثلون

  • karim
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:08

    بكل صراحة دراري شبعوا اربع ايام ناس ماكيترازقوا خايفين و ديعو عباد الله بزاف

  • المحايد
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:16

    إلى الاخوان الذين تكلموا عن الحيف في هذه الأحكام,أقول لهم لو كنتم شاهدين في عين المكان على ماجرى لكان رأيكم اتخذ سبيلا آخر,أنا من سكان مدينة كلميم الأصليين و قد عاينت الأحداث، فؤلاء الذين تدافعون عنهم قد خربوا ممتلكات عامة وخاصة، ممتلكات غاية في الأهمية للمواطن عينه, و الدليل على ذلك الازدحام الخانق الذي شهدته الأبناك نتيجة تخريب الشبابيك الالكترونية لوكالات أخرى. فهل التغيير هو أن تهشم زجاج سيارات أشخاص باعوا الغالي و النفيس لاقتنائها؟ أو محلات يجني منها أصحابها قوت يومهم؟ ولضمائركم واسع النظر.

  • abdeslam amzil.مواطن صالح
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:18

    بسم الله و الحمد لله.الله إهديكم أ الإخوة أنا في نظري هدوك إستاهلو أكترمن هاكا.بالله عليكم واش فيكم شي واحد إرضا بالتخريب و إتعدا عليه شي واحد إلا كان بلاصة شي بوليسي ولا مخزني مكلف بالأمن ديالنا و تأمين المسيرات والمظاهرات.واش تقبلو إهجم عليكم فمحالاتكم و إخربها و إسرقكم.تقبلوإحرقوا لكم طوموبيلاتكم ولا لبانكات فاش خازنين فلوسكوم.إوا فكروا مزيان عاد هدرو.راه هداك هو القانون.أما إلا ما عجبكم شي مسؤول ما تلوموا حتى واحد لأنه أما أنتم صوتوا عليه ولا ما مشيتوش تختاروا اللي مناسبكم.قال تعالى:إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم.صدق الله العظيم.

  • Abdul
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:22

    لا نريد العودة إلى عقود الستينات والسبعينات والثمانينات. إذا كنا فخورين بما حققته المملكة في عهد محمد السادس وطوينا صفحة الماضي، فأملنا كبير في حِلم وذكاء وأُبوة محمد السادس الذي نعتز به ملكا ومناضلا٠ جلالة الملك إن هؤلاء الشباب هم فلدات أكبادنا ورجال المستقبل. وقبعهم في السجن لمدة تلاثين سنة كثيرة جدا. إن كانت حماستهم زادت عن اللائق، فأنت أولى أن تجتمع بهم وتستمع لهم وتنصحهم وتأخذ بيدهم٠ وإنني لواثق أن سيأخدون العبرة بمجرد عفوك عنهم. وأقول في الختام للقاضي الذي نطق بالحكم؛ العبرة ليست في قسوة الأحكام ولكن في معرفة أسباب الداء ومعالجتها٠ إن شبابنا على غرار شعوب أخرى ثواق للتغيير ويريد حمل مشعل الإصلاح؛ فهو في سباق مع الزمن ومع منافسيه من شباب المنطقة، لسان حاله يقول سنكون السباقين لإرساء أسس الديموقراطية الحقيقة في مملكتنا وسنعبر بسفينتنا كل الأمواج العاتية لنرسو في بر الحريات وحقوق الإنسان والنهضة الشاملة.

  • Fouad
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:28

    The Prosecutors and Judges working in the judicial system of Morocco are parts of the Government (Makhzen). Do intelligent Moroccan really expect that these Prosecutors and Judges, who are appointed by King M6 and his criminal advisers, to go against the wishes of their corrupt bosses (King M6, DST Leaderships, and Ministers of Interior and Justice).
    King M6 and his circle of corrupt ministers & buddies, are not interested in applying a fair justice in Morocco to punish all criminals regardless of their connection or status. They (King M6 and associates) only like to apply the Judicial system against the average Moroccan to protect their own benefits and to send a clear message to the rest of the Moroccan people.
    The destruction of properties by these unwise young Moroccans are minimal to what other criminal acts done by Senior Moroccan Government officials. These young guys were given a harsh sentencing (30 years), which is in my mind should have been leveled against real corrupt and criminal Moroccan Ministers and Government officials who are involved in illegal activities.

  • OmariO
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:40

    يا اخي الفساد يعم كل المجالات في المغرب ان في هؤلاء المتهمين من اعرفهم لانهم يدرسون معنا في نفس المؤسسة حرام ان تلقي بهؤلاء التلاميذ الابرياء في غياهيم السجون مع المجرمين و اللصوص

  • Amazigh
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:30

    المواطن هو الضحية دائماً
    لن يَصدُرَ أيّ عفو ملكي لهؤلاء لأنه لم نجد بعد إسم المجلس الذي نضعهم رؤساء عليه.
    المهمّ ، المخزن يخرِّب و يكسِّر الممتلكات وفي نفس الوقت يكسِّر العزائم و يضيّع مستقبل هؤلاء الشباب و يزيد من شعور الحكرة و الذّل ؛ و ما هذا إلا وقود الغضب.
    أرجو النشر

  • abdellah
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:32

    i wish that they excut them instead of few years in jail, they re all just jerks, screw all of them, i work day and night to build my country, and these guys want to distroy that,

  • عاشق المغرب
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:28

    صراحة هذه الاحكام قليلة في حقهم
    فكل واحد منهم يتحق 30 سنة سجن لوحده
    نظرا لبتهم الرعب في قلوب المغاربة والتخريب والعبث بممتلكات المواطنين الابرياء حتى يكونوا عبرة لامثالهم

  • ابراهيم
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:34

    To Ali writing the comment3.
    I suppose you are surprised by English or you have recently read a work of arts and you want to show off and say to the Moroccans”hey there is somebody who speaks English here”.Any way you have no real evidence that the Moroccan royal family is corrupt and you really deserve to be punished for the unjustified accusations you have claimed.Moreover, no one has ever said that in the Rpyal palaces there are African servants.I suppose that you mix fiction and reality.You have recently watched a movie of the past Moroccan rulers who were ruling many parts of Africa and now you think that this reality in our country.It’s totally the opposite.Add to this that,the way you speak shows clearly that you have no link whatsoever to Morocc.and it has become clear from your way of spaking against the king that and the royal family that you are not really Moroccan or that you have left Morocco for ages.YOU SHOULD KNOW THAT MOROCCAN LOVE THEIR KING,otherwise what happened in Egypt and Tunisia before would have happened in Morocco long before.We really love our king and we know that he is ready for change and developing our country as he has already endeavoured in many times.
    You say that what you call innocent people wouldn’t be treated in the same way in the West.You seem to be addressing people who ar living on the moon.As to Moroccans ,we have the internet and satellite TV,and we know how demonstrators are treated in EZurope or America.Did you see how the Italians and the French were treated while they were demonstarting against the reform of the retirement system?
    Don’t forget that those who demonstarted peacefully were not charged of any crime.CRIMINALS ARE NOT TO BE FORGIVEN.YOU ARE ONE OF THEM.

  • اللواتي
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:38

    المعتقلون الذين زج بهم في السجن بهذه العقوبات القاسية هم تلاميذ يدرسون بالثانوي التاهيلي و ليسوا لصوصا و لا قطاع طرق ، انها رسالة من المخزن الذي يريد ترهيب الشعب بسجونه و محاكمه و بوليسه ، و لكن هيهات و هيهات فقد اقترب الحساب و من يعتقل و من يلفق التهم و يزور المحاضر و من يصدر الاحكام الجاهزة اليوم هو من سيصير غذا في السجن .
    السجن لا يرهبنا و الموت لا يفنينا

  • wad noun
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:42

    ابناء كليميم في سجون ومجرمو احداث الداخلة يتتعون ب لحرية وهدا معناه ان اهالي وادنون لا قيمة لهم من طرف السلطة
    أفادت معلومات من مصدر مطلع بمدينة الداخلة ان السلطات الامنية أطلقت سراح العشرات من قاطني حي الوكالة المعتقلين على خلفية الاحداث الاخيرة التي شهدتها المدينة.

  • rbaty
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:34

    مزيان ليهم الحبس
    واش اللي بغى الديموقراطيه ينوض يهرس و يخرب
    خليهم يترباو فالحباسات سرهم

  • wad noun
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:30

    على الكثيرين تقديم اعتذار، ولو قلبيّاً، لشباب كليميم، أولئك الذين تم الاستخفاف بهم، والتقليل من شأنهم، وتهميشهم، ووصفهم باللامبالين والاتكاليين وغير المسؤولين والمحبّين للدلع والراحة، تم وصمهم بشباب الإنترنت الذي يحاول محاكاة الغرب، والغريب عن هويته وعن همومه، وتمّ تعميم هذه الصورة بحيث شملت معها الشباب المتعلّم والأقل تعليماً، والفالح وابن الشهيد والمقاوم بل وكلّ شرائح الشباب. ولكن ما حدث كليميم بيّن لنا أنّ الصورة النمطيّة للشباب ليست صحيحة، وأنّ روح الشباب لدى الكثير منهم مستثمرة لهمو مهم ومطالب شعوبهم، وأنّهم يعرفون حقوقهم والمطالب المعيشية والسياسية وما لهم وما عليهم، وأنّ حاجز الخوف لديهم قد يكون أكثر هشاشة مما هو لدى الجيل الذي يكبرهم.
    إنّ التحركات التي حصلت في تونس ومصر، والتي تحدث الآن في بعض الدول العربية الأخرى، تتضمّن غالبيّتها مطالب إصلاحيّة، تختص بتغيير الواقع الذي يشوبه سوء استخدام السلطة والفساد وانعدام العدالة الاجتماعيّة وقمع الحريّات وغيرها من الأمور التي تسلب المواطن حقّه الطبيعي في الحياة الكريمة، وجميعها أمور هامّة لا تستقيم الدول دونها، وهي الآن تحدث بتواتر سريع لم يعهد لها التاريخ مثيلاً، والربط بين سرعتها وانطلاقة الشباب وحماسهم يدعو للتأمّل مليّاً.

  • KHALID BRESCIA
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:32

    الى زايو حسب معلوماتي المتواضعة هناك كميرات تصور اعمال الشغب والمتورطين في الشغب بهذا تكون التهم والاحكام بسرعة وواضحة في حقهم لي دارالذنب يستاهل العقوبة
    انشر جزاك الل خيرا

  • karim
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:50

    من يحاكم القضات الفاسدين اللذين يتعاطون الرشوة و يصدرون احكاما ضالمة باسم صاحب الجلالة ؟ هولاء هم المجرمون الحقيقيين

  • الافناوي
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:52

    يجب يا شباب 20 فبراير أن يكون المطلب الاول للتظاهر المقبل هو //اطلاق صراح الموقوفين على خلفية تظاهرات 20 فبراير السابق//

  • marzak
    الجمعة 4 مارس 2011 - 18:20

    bonjour
    mon message est destiné pour galaxy et pour les gents qui pensent comme lui:
    je suis d accord avec lui sur un seul point,c est que tous les marocains ont le droit de se manifester leur mécontentement et ils ont le droit de demander des changements ( corruption,travail pour tous…..)
    Mais je suis pas d accord sur un point c est que ses jeunes qui étaient commandé n avait pas le droit de casser et bruler les biens d autrui.
    et j’ai vu que les pennes n étais pas sévère car on a le droit de sortir dans la rue pour donner son avis sur les choses qui ne vont pas bien dans notre société et ,mais dans le calme et dans le respect d autrui.

  • guelmimiya
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:36

    انا من كلميم و عشت الرعب للي دلروه لينا المخربين .هرسو للناس محلاتهم للكيتمعشو منها حتى بياعة للي عندهم غير كروسة هرسوهم و خسرو ليهم سلعة , حرقو سيارات ديال ناس عاديين لمحلات سدو, الدراسة توقفات وتعداو على بوليس شحال منهم فسبيطار, هذا هو جزاؤهم لبريئ راه محاكموهش

  • ودنوني
    الجمعة 4 مارس 2011 - 18:18

    والله هدا ظلم وبهتان نعم نحن لسنامع تخريب نحن مع الاصلاح ولكن لمادا لم يحاكم اللوبيات الدين كانو وراء دلك رئيس المجلس البلدي و بلطجيته ام ان هدا القانون جاء فقط ليحميااباطرة الفسادوينتهك حقوق الشعب حسبي الله ونعم الوكيل

  • صحراوي
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:52

    أعتقد انهم يستحقون اكثر لما الحقوه بالممتلكات العامة و الخاصة , لم يعد هناك اي شباك اوتوماتيكي يعمل بكلميم و محلات التجار تعرضت للاتلاف اضافة الى ان المحرضين على ما حدث هم من الانفصاليين و لا علاقة ل 20 فبراير بما حصل ,
    و لعلمكم فالعديد من رجال الامن قد اصيبوا اثناء ما حدث و انا كمدني اشهد حسب ما رايت بان الامن ضبط نفسه في تعامله مع هؤلاء الصبية

  • حمادي السنوسي
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:50

    اتساءل اين هو السي عزيز المحفوظي من هذه الاحداث الدخيلة علي بلدنا الحبيب ام هي فقط مناصب لنهب المال العام؟

  • Ali
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:38

    Ibrahim (comment #21), you seem like a great Ass-Kisser Guy to the corrupt Moroccan regime (Makhzen). Morover, I want to inform you that I am NOT here to show off that I speak English better than any other Moroccan. I was only applying my free speech in this forum, which obviously you are NOT aware of in your Ass-Kissing environment. Plus, as you know it’s not easy for an average Moroccan to express his/her opposite view against King M6 and his corrupt friends (maybe not in your case because you’re a blind follower and an Ass-Kisser to the regime) to do so in Morocco. As you have demonstrated your ghetto-class by demonstrating to me & others in here your close-mindedness and narrow-brain. Instead of stating your point in an intelligence way to rebut my view, you displayed your brainwash-mentality by blindly defending your masters (your corrupt and criminal Moroccan officials).
    Ibrahim, I imagine you were born into & grew up inside a wealthy environment and were probably educated in Al-Akhawayn University. That’s why, you are defending the corrupt Moroccan regime. Moreover, you seem to be out of touch with reality, in addition to having a lack of knowledge about what’s going on in various regions of Morocco and how the poor people are treated by the corrupt and criminal Moroccan Law enforcement and Judicial system.
    No wonder, you are focusing more on what I said in relation to King M6 & his criminal friends, instead of making an effort to find out who is to blame for the problems affecting Morocco.
    I am a proud Moroccan and happy to be living as a free man in my adopted new country, which English is its major language (hint). Because I can express my views openly, and you can NOT.

  • Karim
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:54

    Hey Ibrahim (comment #21), you stated that you have internet and satellite TV in Morocco. Wow, you are telling me some high-technology that no other country has. Ibrahim (comment #21), you seem to be a Mama’s boy and a great Ass-Kisser because of the way your writing style. And you probably can not leave home and live elsewhere on your own. Because you apparently have not been weened yet and need your parents’ support on a daily basis to survive in this world.
    Ibrahim (comment #21), I bet you that your father is a well-connected to the Moroccan regime (Makhzen), or even an active member of its apparatus. Ibrahim (comment #21), how much allowance does your father and mother give every week so you are able to buy your fake friends and indulge in you corrupt lifestyle.
    Ibrahim (comment #21), you seem to have a limited knowledge about life outside Morocco. You should travel much to other real countries (not France) and engage the Moroccan communities, especially the young educated ones, residing in Europe and other democratic countries (Australia, Canada, Europe, Japan, Singapore, South Korea, and USA) to help you expand your narrow mind. By doing this, maybe you will become an intelligence free thinker instead of being a follower and an Ass-Kisser.
    Ibrahim (comment #21), I wish you a good luck in changing your old ways to be a real man in addressing issues with respect for the other peoples’ opposite views.
    Ibrahim (comment #21), it’s your bed time now..you can ask your poor maid for a cup of milk and a cookie; then wait for your routine bedtime story to have a good night sleep.
    Ibrahim (comment #21), Sleep Tight and Do Not Let the Bed’s Bugs Bite..
    Bye & Good Riddance

  • 3aaaaaaaaaaaaaar
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:56

    عآآر تتشفا فخوك، الحبس ماتبغيه لعدوك خلي لخوك المسلم . وهؤلاء واش حضرتي لللمحكمة ديالهم انا حضرت ليها بدات من٢ حتى ١ او نص ديال الليل فيهم ٩ ديال التلاميد كلشي جابو دليل البراءة او غير الشوفة ديالهم تخليك تحلف ما دارو والو بلا ما تشوف الدليل ، بالعكس القاضي حشم كدام الناس ملي ماكاينش دليل ضدهم لأن القرار ماشي ديالو القرار جا من الحكومة الزوينة انا كنعرف ٢ فيهم الله إعمره دار او بامانة لا هوما لا عائلاتهم دراوش مساكن اومافحالهمش دايرين بجوج سيونص واحد فالباك او ثاني سيزيام او عندهم كلشي ١٨ عام مساكن كيحلمو يقراو و يعوض لوالديهم واخا غير شوية . دابا مساكن مشا كلشي .ما فكرتوش فديك الأسرة الي متأكدة من براءة ولدها او ما خلاتوش يخرج نهار المضاهرة او راه تشدو حدا ديورهم ملي سلى الصداع او التخريب او دخلو المخربين لديورهم حيت عرفو اش دارو او هوما كان كيسحاب ليهم ما تدير ماتخاف او مشاو مساكن . حشومة تتشفا بلا ماتعرف اش كاين حسبي الله و نعم الوكيل .

  • Karim
    الجمعة 4 مارس 2011 - 18:02

    Ibrahim (comment #21), if you have an intelligence brain that thinks independently like Most free-minded Moroccans, you should ask yourself: Why is the Moroccan regime (Makhzen), under your Master King M6, did not prosecute Ex-Minister Idriss Al-Basri for his alleged torturing crimes against Moroccan citizens?
    Ibrahim (comment #21), you know why the Moroccan regime (Makhzen) did not because King M6 and his corrupt advisers (Civilian & Military) were very afraid to be exposed to the Moroccan people & the world for giving him (Iriss Al-Basri) instructions to implement King Hassan II’s orders.
    Ibrahim (comment #21), let me educate you on the corrupt Moroccan regime (Makhzen), poor Idriss Al-Basri (who was a follower & a great Ass-Kisser like you) took the fall for the real perpetrators to keep their image clean.
    Ibrahim (comment #21), you should ask yourself this questions too: Why King M6 and his corrupt buddies do not have the courage to remove General Hosni Ben-Sliman (who’s been in his post since 1972) and General Abdelaziz Bennani (who is 81-year-old) from their posts, or even try to prosecute them for amassing large fortunes from a combination of corruptions and side-personal business transactions, known to the average Moroccan military person either assigned to the royal Gendarme Forces in Rabat or the Commanders of the military units based in the Southern Zone of Morocco.
    Ibrahim (comment #21), again you should ask yourself this question also: Is there really no other competent, energized and young Military officers in Morocco that can replace these old, corrupt and General De Gaulle-era Moroccan Generals in their current posts.
    Ibrahim (comment #21), if you don’t have the wisdom to be skeptical on why King M6 does not fire his corrupted entourage (civilian & military personnel), then he (King M6) should take responsibility for others’ actions.

  • Karim
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:58

    Ibrahim (comment #21), hopefully you have had enough convincing liners to open your closed eyes and brain-washed mentality.
    Then again, I would be surprised if you ever be persuaded by my written logic explained as clear as it can be.
    Ibrahim (comment #21), you should ask yourself again: Why the same old faces are revolving over-and-over in various key Moroccan government positions and newly created ones. Like a former Minister of Intetior, Chakib Benmoussa, and CEO of Royal Air Maroc (RAM), Driss Benhima? Even though these people are known, to every free-minded Moroccan, to be corrupted and incompetent.
    Ibrahim (comment #21), in case you do not know, RAM has lost millions and millions of U.S. Dollar due to its mismanagement, unprofessional and incompetent staff, bloated layers of leadership, and a lack of accountability; not to mention their expensive tickets and delayed take-offs and landings.
    Ibrahim (comment #21), if RAM was a civilian-operated airline, it would have been bankrupt by now for its wasteful ways of funds and unqualified personnel.
    Ibrahim (comment #21), if you do not know by now, let me remind you again. RAM is a government-managed airline indirectly funded by the Moroccan peoples for paying their taxes on their lawful (halal) earned monies and wages.
    Ibrahim (comment #21), you should think before you begin writing a misguided comment because it only shows how shallow you are when it comes to what’s going on in Morocco, and especially within Moroccan regime’s corridor.
    Ibrahim (comment #21), you should go cleanse yourself from all the sins you are defending on the corrupt Moroccan regime (Makhzen) and ask for forgiveness from the free-minded Moroccans in this forum. Then, if you are not willing to do that, Ibrahim (comment #21), as they say once a corrupt person always a corrupt person.

  • ولد كلميم
    الجمعة 4 مارس 2011 - 18:00

    هادوك الناس يستاهلو كتر من عام ولا عام ونص
    ماخلاو شي حاجة ف المدينة صالحة

  • Ali
    الجمعة 4 مارس 2011 - 18:06

    I want take this time to thank my best friend Karim for his unwavering support and beautiful comments in response to Ibrahim (comment number 21), who took it on himself to show his low class with his style of response to my early written opinion.
    After reading his comment, I came to the conclusion that Ibrahim is a big defender of the status quo in Morocco. I hope people like him (Ibrahim) are dwindling in numbers. Because more of the same knuckleheads give the Moroccan officials a good reason to last in their positions, which give them the green light to abuse their power more and take continuous corruptions.
    People like Ibrahim present at various parts of Morocco give more excuses to Moroccan officials to be less accountable in their assigned duties.
    My number one responsibility is to speak my mind and write my free comments in this forum and let others read them, and can state their responses in a respectful and civil way.
    We are in the 21st Century, everyone in this free world has the right to communicate his/her sentiments and opinions without being attacked by someone who holds a dissimilar view, as it was in the case of Ibrahim’s act towards my free opinion.
    I am grateful and thankful to Allah Subhana Wa-taa’la for giving me the chance to live in country where I can speak my mind with no fear of reprisal.

  • ندوش
    الجمعة 4 مارس 2011 - 18:04

    في نظري يستحقون اكثر من ذلك.

  • hanafi
    الجمعة 4 مارس 2011 - 18:08

    ان كانو مظلومين فنبشرهم بانهم سيخرجون وسنضع مكانهم الهمة والماجيدي وكل مجرمي وطغاة هدا البلد ان الله يمهل لايهمل

  • حنفي
    الجمعة 4 مارس 2011 - 18:10

    هدا التعليق لبعض اصحاب الردود من كلميم الدين يسمون انفسهم بأهل مكة الادرى بشعابها وتحدثوا عن التخريب وتكسير المحلات والشبابيك البنكية ، هدا معروف ولا نحتاج فيه لشهادتكم واعتبرتم أنهم يستحقون هدا ، لكن يا أهل مكة هل تدرون أن واحدافقط من مجموع ال 23 شخصا المحاكمين بهده الاحكام هو من تبتت إدانته بمواجهته بصور فيديو يبدو فيها يرشق بالحجارة ، بينما الاخرين بدون دلائل على الإطلاق ومنهم تلاميد خرجوا للتو من المدارس .
    الاسوأ من دلك من هؤلاء الابرياء من تم الاعتداء عليه من طرف المخربين الفعليين ففر المخربون وبقي الضحايا في يد البوليس فقدموا للعدالة فقمتم تهللون لهدا الضلم
    اتقوا الله يا اهل مكة

  • témoin
    الجمعة 4 مارس 2011 - 18:12

    d’abord,je veux préciser que je fais partie des habitants de Guelmim et que j’étais témoin des événements qui y sont déroulées.Premièrement les personnes qui ont provoqué ces destructions étaient des mineurs,la plus part d’eux ne dépassaient pas l’âge de 17 ans.et en plus si on veut se manifester et revendiquer nos droit il faut le faire sans atteinte aux biens d’un autre citoyen innocent.personnellement je trouve qu’ils méritent plus que ça,il n’est pas logique de commettre un délit et et espérer ne pas être puni sous prétexte que d’autres l’on fait sans être jugés.
    red

  • men sakinat gulmim
    الجمعة 4 مارس 2011 - 18:14

    j suis saharaouiya d origine originaire d gulmim mais j suis contre la violance+c peux comme punition pour eux un 1ans et demi c rien on est ts pour le maroc et pour le roi

  • خالد
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:54

    هناك من يخرب البلد بيديه والحجارة و ماخربه سهل اصلاحه. وهناك من يخربها بجرة قلمه او بمكالمة من هاتفهوداك هو الصعب اصلاحه
    فمتى نسعد بسماع خبر ادانة هؤلاء ولو بدرهم واحدرمزي

  • عاشق محمد السادس
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:00

    صراحة جد سعيد لهذه الخبر,وليعلم من تسول له نفسه اذاء المغرب فالسجن مكانه.
    عاش الملك
    عاش النظام المغربي
    وتحية اجلال وتقدير للقوى الأمنية والقوات العمومية في سبيل الدود عن استقرار هذا الوطن.

  • ايور
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:56

    اتعجب حقا حينما تطرح القضايا الشعبية امام الواقع وحينما نريد محاسبة المدنبين نتفنن في اعطاء الاراء المغلوطة.
    ربما ان احدات كلميم هي وليدة للضروف التي تعيشها المنطقة من فساد اداري وتهميش اقتضادي وان اؤلئك الدين تنعتوهم بماشغبين فهم ضحايا الفقر والحرمان .
    اما الاشكال القائم حاليا في الصحراء هو ان شباب الصحراء مستاء جدا من تلاعبات المسؤولين وربما لو فتح تحقيق مع المسؤولين ومحاسبنهم لكان احسن بكثير في تحقيق مشروع الاصلاح الوطني وليس بقمع الفقراء واصدار احكام الموت لان تلك الاحكام في نضري يستحقها من يتحمل المسؤولية وليس من يطالب بحقه . لان الحقوق في زمننا هدا تنتزع و لاتعطى فكافكم هرطقة انه جيل التغيير جيل ملكنا العزيز محمد السادس .

  • ahnan
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:58

    رأيتم الإقصاء والتهميش الممنهج على أبناء وادنون الإعتقالات بالجملة إنها سياستهم فالسجن يتكون فيه الأحراروالظغط لا يولذ سوا الإنفجار سينقلب السحر على الساحر

  • A witness
    الجمعة 4 مارس 2011 - 18:16

    I see that some people commenting here in English haven’t got the picture. Have you read the article or you just jumped to comment?? 30 years is the total! not everyone was sentenced for 30 years.. And yes, those people deserve even more! cos I have been here and have seen how violent and destructive the demonstrations went! horror prevailed for over than three days, shops were closed and people couldn’t leave their homes because it wasn’t safe outside!

  • Youssef San
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:20

    It seems to me that you both left Morocco a long time ago and that you are both disconnected from reality. Yes, there is corruption in Morocco and it will not disappear instantly, yes we all need to come together and build the new Morocco that we all dream of. But, No to destruction and these people committed a crime and deserved to be punished and the punishment is just and fit the crime! The punishment of these thugs should be an example to anyone who dares to destroy any private or public properties. Last but not least, Our King is doing a fabulous job, in approximately 11 years, he has paved the road to new developed Morocco and we all agree to that and so do the rest of the world. We need him and he needs us, so let’s get together and fight injustice be honest and use our brains when we talk because you and the other archaic friends love to talk the talk but never walk the walk. Vive le Maroc, Vive le Roi Mohamed VI

  • homme
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:36

    علينا انحاكم انفسنا قبل غيرنا .ونصلها قبل ان نطالب بمحاكمة غيرنا.مادمنا هكدا فلنيحدث التغير وان حدث .فسيكون هناك من لايرضى به وسيعمل من اجل تغيره.

  • Moroccan
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:48

    Defending the dictatorship in Morocco and calling a Moroccan ( Ali ) a criminal shows that you are a part of the system , dont talk under the name of Moroccans , we dont share your authoritarian views. 30 years for demonstrating allhouma ina hada mounka…

  • la loi c'est la loi
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:26

    ils méritent ces voyous, la peine de mort est beaucoup mieux

  • مصطفى
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:46

    اه ثم اه 30 سنة قليلة وقليلة جدا في حق من جعلوا كلميم كالعراق الكل مرعوب والكل خائف لا يامن على نفسه واولاده

  • مصطفى الصحراوي
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:44

    السلام على من يقول الحق اما بعد …فانني اتعجب على لبعض الناس يتحدتون وينشرون اشياء ليس لديهم بها علم ولا دليل كانهم قضاة والمشكل انهم لم يسبق لهم حتى ان زاروا الصحراء بل ولم يعاشروا الصحراويون الاحرارفهدا امر مؤسف حقا فلهدا اعتقد انه على الكثيرين تقديماعتدار واعتدارو اعتذار، ولو قلبيّاً، لشباب كليميم، أولئك الذين تم الاستخفاف بهم، والتقليل من شأنهم، وتهميشهم، ووصفهم باللامبالين والاتكاليين وغير المسؤولين والمحبّين للدلع والراحة، تم وصمهم بشباب الإنترنت الذي يحاول محاكاة الغرب، والغريب عن هويته وعن همومه، وتمّ تعميم هذه الصورة بحيث شملت معها الشباب المتعلّم والأقل تعليماً، والفالح وابن الشهيد والمقاوم بل وكلّ شرائح الشباب. ولكن ما حدث كليميم بيّن لنا أنّ الصورة النمطيّة للشباب ليست صحيحة، وأنّ روح الشباب لدى الكثير منهم مستثمرة لهمو مهم ومطالب شعوبهم، وأنّهم يعرفون حقوقهم والمطالب المعيشية والسياسية وما لهم وما عليهم، وأنّ حاجز الخوف لديهم قد يكون أكثر هشاشة مما هو لدى الجيل الذي يكبرهم.
    إنّ التحركات التي حصلت في تونس ومصر، والتي تحدث الآن في بعض الدول العربية الأخرى، تتضمّن غالبيّتها مطالب إصلاحيّة، تختص بتغيير الواقع الذي يشوبه سوء استخدام السلطة والفساد وانعدام العدالة الاجتماعيّة وقمع الحريّات وغيرها من الأمور التي تسلب المواطن حقّه الطبيعي في الحياة الكريمة، وجميعها أمور هامّة لا تستقيم الدول دونها، وهي الآن تحدث بتواتر سريع لم يعهد لها التاريخ مثيلاً، والربط بين سرعتها وانطلاقة الشباب وحماسهم يدعو للتأمّل مليّاً.

  • mehdi
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:20

    سبحان الله يتكلمون و هم لا يعرفون شيء : ان بعض الضن اثم .لو كنت تعرف هؤلاء الشباب لا بكيت الان نحن من يعرفهم تلاميد موجدون في دراستهم انرياء هل تعرف ان احدهم القي القبض عليه و هو يخرج من المسجدعبد الوهاب و البلطجية احرار و ……………………..لا حول ولا قوة الا بيد الله.

  • Ali
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:48

    First, I like to thank from the bottom of my heart a courageous Moroccan (comment #53) supporter, agreeing with my personal comment in relation to the dictatorship in Morocco and, more importantly, to respond to Ibrahim (comment #21) who was unwisely labeling me as a criminal for speaking my mind, instead of attacking (Ibrahim #21)wa the real criminals in the Moroccan government.
    Secondly, I want to inform Youssef San (comment #51) that I may have left Morocco a long time ago, I still visit it every year and have seen things getting worst and worst in reference to a corruption in every government domain. In addition, I have many family members and friends who have been affected by this uncontrollable disease called “corruption”. Plus I like to let you and others (who are big blind defenders of the corrupt, incompetent and police-state Moroccan government) I do not condone the behavior of those young and misguided Moroccans who were involved in the destruction of public and private properties.
    Moreover, I was more talking about the swift and harsh sentencing of the young & ill-advised Moroccans. And for some odd reason, the Justice system does not seem to be fast and pro-active in prosecuting high Moroccan government officials, who are known to have been involved in corruption and illegal activities.
    Youssef San (comment #51), let me pose this question to you, since you are seemingly condoning the corruption Morocco: When was the last time any high-profile prosecution of Senior Moroccan government official?
    Youssef San (comment #51), you are insulated from what’s going in the Moroccan court system & other Government departments.
    Youssef San (comment #51), aka Mr. Insulated man, go hang out at Pier 39 & enjoy the view of Alcatraz prison.
    Long Live Morocco & Its Free-minded Citizens

  • ASSER
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:22

    عاش الشعب ومعنا ملكنا

  • Amnay de Mrirt
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:24

    مزيد من صب الزيت على النار..
    حقوقهم مهضومة و كرامتهم مغتصبة و نحكم عليهم بالسجن عوض الكرامة و العمل.. هذا مصير المهمشين عندما يحتجون عن أوضاعهم
    نِعم التنمية و نِعم حقوق الإنسان..؟؟

  • طالب
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:24

    انتم الدين تدافعون عن المحكومين عليهم الا تعرفون ان هؤلاء قبض عليهم بعين المكان وهم يمارسون اعمال التخريب فهل تضنون ان الشرطة ستعتقل اشخاص جالسين في بيوتهم نعم نحن مع الاصلاح ولكن يجب التعبير عليه بطريقة متحضرة فهؤلاء يستحقون السجن واضن ان السرعة التي تم فيها محاكمتهم هي وسيلة لترهيب تلكم المخربون وليس من عبر عن مطالبه سلميا

  • ould glémim
    الجمعة 4 مارس 2011 - 17:02

    انهضو يا اهل كلميم فلقد حان وقت لاءنتفاضة.
    وجاء دورنا بعد اسا وءايفني فمند الستنات ونحن كالدجاج في خمه
    كفانا تهميش وكفانا اكاذيب وكفانا قمع كلميم باب الصحراء وهو ما كان لها باب كما قيل .
    دفنونا فاقليم كليميم وسماونا للصحراء باب…….. وكليميم ماهو للصحراء باب

  • laabd
    الجمعة 4 مارس 2011 - 16:26

    ارجانا فالعالي اللي اخلقنا
    لا حكومة ولا حكام ولا حكم سوى الله
    لا من قبل ولا الاءن
    ومن لم يحكم بما انزل الله فؤلائك هم الظالمون والكافرون والفاسقون
    احكمو بما انزل الله يا عباد الله

صوت وصورة
"أكاديمية الأحرار" لمنتخبي الغد
الإثنين 18 يناير 2021 - 18:40 91

"أكاديمية الأحرار" لمنتخبي الغد

صوت وصورة
ساكنة تطلب التزود بالكهرباء
الإثنين 18 يناير 2021 - 16:50 1

ساكنة تطلب التزود بالكهرباء

صوت وصورة
الاستثمار في إنتاج الحوامض
الإثنين 18 يناير 2021 - 15:50 2

الاستثمار في إنتاج الحوامض

صوت وصورة
فضاء نجوم سوس يؤطر الإبداع
الإثنين 18 يناير 2021 - 13:49

فضاء نجوم سوس يؤطر الإبداع

صوت وصورة
سفير أمريكا قبل مغادرة المغرب
الإثنين 18 يناير 2021 - 12:55 9

سفير أمريكا قبل مغادرة المغرب

صوت وصورة
الفرعون الأمازيغي شيشنق
الأحد 17 يناير 2021 - 22:38 43

الفرعون الأمازيغي شيشنق