أسماء محفوظ الفتاة التي قهرت الرئيس مبارك

أسماء محفوظ الفتاة التي قهرت الرئيس مبارك
الأربعاء 2 فبراير 2011 - 14:44

لم تكن تتوقع هذه الفتاة ذات الخامسة والعشرين ربيعا تحلم يوما بأن صرختها التي أطلقتها منذ أيام عبر موقع اليوتوب ستحدث تحولا تاريخيا في مسار بلدها مصر، لا يماثله سوى انقلاب الضباط الأحرار على نظام الخديوي ونصر السادس من أكتوبر المجيد. نداء 25 يناير الذي تجاوب معه آلاف الشباب سيبقى خالدا في أذهان كافة المصريين في ذكرى أولى شرارات ثورة الفل.

أسماء طالبة بإحدى الجامعات الخاصة، وناشطة بحركة شباب 6 أبريل، فتاة شابة في مقتبل العمر ذكية، وواعية، بدأت نشاطها السياسي من شبكة الإنترنت وتحديدا من علي موقع الفايسبوك الاجتماعي حيث التحقت بمجموعة إضراب 6 أبريل سنة 2008. تحكي بالعامية المصرية على أحد مواقع الانترنت عن أولى نشاطاتها الاحتجاجية فتقول:”فضلت شويه أشارك من بعيد لغاية ما نزلت أول مظاهرة..طبعا كنت خايفه جدا كانت المظاهرة أمام نقابة الصحفيين ومكنتش عارفه حد، بس نزلت وشاركت واتعرفت علي الناس ورجعت أوصف للناس علي الفيس بوك ما حدث وأشجعهم ينزلوا للواقع، في الأول بابا كان خايف عليّ أوي وأهلي حاولوا يمنعوني كتير..كنت عارفه كويس الأمن بيعمل ايه وبيقدر يخوف البنات أزاى..بس كنت بقول لنفسي لو أنا خفت وغيري خاف هنفضل زي ما أحنا ومش هنتغير ولا هنعمل أي حاجه ويبقى عليه العوض في البلد دي”.

رغم حداثة عهدها بالسياسة إلا أنه من خلال لغتها البسيطة والمؤثرة يظهر جليا أنها تعرف جيدا ما تريد، لا تملك خطابا مأدلجا كباقي الشباب الثائر غير أن صدق مشاعرها ووضوح أفكارها جعلها تتميز عنهم وتخطف منهم الأضواء.

تم استدعاؤها على قناة المحور المصرية بوصفها “منظمة الثورة” في محاولة يائسة لثنيها هي ورفاقها عن المضي في المسيرة المليونية التي نظمت يوم أمس. حاول المحاوران بإلحاح إقناعها باختيار عدد من المتظاهرين معها في ميدان التحرير والقدوم الى القناة في اليوم لإجراء محادثة مباشرة بينهم وبين المسؤولين. بذكاء ثاقب لم تعترض أسماء، وأبدت حماسها للفكرة لكنها رفضت أن تعدهم بذلك قبل أن تعود الى رفاقها وتأخذ رأيهم، لأنها لا تريد القفز كغيرها على انتفاضة هؤلاء وتنسب كل شيء لنفسها، أو تدعي أنها مخولة للحديث باسمهم، أسماء وضحت أن مطالبهم سهلة التحقيق، وأنهم يدركون تماماً أن الفراغ ليس بمصلحة البلاد، وأنهم يمكن أن يقبلوا بحكومة إنتقالية شرط أن يعرف عمرها بالضبط، وبشرط وجود لجنة يختارها المتظاهرون تشرف على هذا الانتقال السلمي للسلطة وعلى تنفيذه.

في حوارها التلفزيوني استطاعت أن تحرج عتاة ورموز المشهد المصري الحديث عندما أكدت بأنهم لا يشترطون أن يكون أعضاء الحكومة من المعارضة وطرحت أسماء أحمد زويل، وحمدي قنديل، وهيكل، وعمرو موسى… هذا الأخير صرح بعد ذلك بساعات بأنه يدعم الانتقال السلمي للسلطة وبأنه لن يستمر في منصبه الحالي في أمانة جامعة الدول العربية.

رغم كل محاولات جرها نحو تسلق الزعامة والركوب على الحدث. بكل تواضع وثقة في النفس تعتبر نفسها بأنها ليست مؤهلة للقيام بدور قيادي، لأنها بكل بساطة لا تمتلك الخبرة الكافية، وأنها مثلها مثل غيرها من الشباب الذي يريد لنفسه ولمصر مستقبلاً أفضل.

أسماء تؤمن بدور الشعب في حماية الثورة وتعهدها، وهذا ما دفعها وشباب التظاهرة المليونية إلى اعتماد آلية اللجان الشعبية لحماية المرابطين في ميدان التحرير. وفي المقابل تحمل النظام الحالي مسؤولية انسحاب الأمن في الأيام الماضية، وتستغرب تزامنه مع إحراق أقسام الشرطة، وإطلاق سراح البلطجية الذين هم بدون شك على حد تعبيرها يده السوداء المساهمة في تزوير الانتخابات.

أسماء لا تنوي التوقف عن السياسة، وذهبت لتستقبل الدكتور البرادعي في مطار القاهرة عند عودته للمساهمة في الثورة. منذ ما يقارب السنة وهي تجمع التوقيعات من الشارع لعمل توكيلات للدكتور البرادعي لتغيير الدستور، تصر على تجميع كل رموز المعارضة من إخوان ووفديين ويسار مسلمين وأقباط والعمل في تنسيقية مشتركة لتحصين الثورة وتعبئة الرأي العام الوطني في بلدها. لا هم لها الآن سوى إسقاط الرئيس والبحث في المستقبل القريب عن طريقة تستطيع بها مراقبة الانتخابات في شتنبر 2011.

رغم كل مضايقات رجال الأمن لها، وتخوف أبويها عليها كلما نزلت إلى ميدان التحرير، إلا أنها تظل صامدة في وجه كل التحديات مستلهمة من ثورة الياسمين نموذجا متنورا وخارطة طريق لصنع ثورة بيضاء ستظل خالدة في تاريخ مصر بل وفي ذاكرة العالم أجمع.

‫تعليقات الزوار

139
  • مغربي
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:34

    بارك الله فيك اخت أسماء محفوظ
    محفوظة انت و اهل مصر الطييبين
    اللهم احفض اهل مصر من كل سوء
    و احفض المغرب و كل بلاد المسلمين اجمعين

  • oussous
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:52

    هده الفتاة الرائعة المتواضعة اعطت درسا لمحاوريها البليدين خصوصا سيد علي الدي اراد استصغارها عمدا امام المشاهدين و بدا يتحرش بها و يصفها بالجميلة رغم ان الاوضاع في البلاد لاتحتملا لتهريج ورغم ان الانسة تعتبر الان اهم شخصية في مصر

  • ولد سكوره
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:56

    نموذج الفتاة العربيه التي تتحدى الواقع وتطمح الى مستقبل افضل تحياتي الى كل الشباب الذي يعي دوره في توعية الشعب

  • مغربي محتار
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:54

    يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الشباب حين نصره الله على اعدائه: <لقد نصرني الشباب وخدلني الشيوخ> او كما قال رسول الله عليه الصلاة والسلام.

  • وليد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:52

    انا من اكبر دعاة التغير بس التغير يكون بطرق السلمية مش بالفوضي الشباب دول عملو شي عظيم لكن وبعدين المعارضة في مصر كلهامجتمعة لا ترتقي ان انظر اليها البردعي الي كان اجبن من انو يحمي العراق ويدافع ان اسلامو وعروبتي ويقول ان العراق معندوش اسلحة دمار شامل ولاة ايمن نورصديق كونداليزارايس ولاة بقية الاحزاب الي عمر ما سمعت عنها اجبه الوحيدة المنظمة هي الاخوان المسلمين وهي الي يثق فيها نسبة كبيرة بس هل هيقب الاقباط في مصر بيها ولاة نخش في فتنة طائفة اكبر دلوقتي هما بيقولو مش هنتحاور غير لما يمشي مبارك اي تخلف الناس دة بتفكر فية نسيب السبل السلمية ونجري ولاة العنف نفسي الناس دي تفوق شوية

  • مصري حر
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:54

    بنت بمائة رجل

  • طاطوي
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:04

    مليون تحية لك يا اسماء دخلت التاريخ من بابه الواسع اوحيك و ابوس الارض تحت نعالك. 

  • عبد الله
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:02

    أين أعداء المرأة المسلمة,أين دعاة نزع الحجاب , أين تلك التي جاهرت بإفطار رمضان في الشارع.
    أسماء محفوظ مثال للمرأة المسلمة

  • مغتربة
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:06

    آلسلام عليكم ورح‘ــمة آلله وبركآته
    اهنئك اختى على شجاعتك و نحن كلنا مع الشعب المصري الشقيق وكفنا يا عرب من الظلم والاستبداد فل نكن يدا واحدة ونقضي على كل مجرم ودكتاتور شعري اليوم هو لا للاستبداد لا للعبودية نعم للحرية

  • ام مغربية
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:14

    ماشاء الله على هذه الفتاة المصرية غير ان حماسها للبرادعي سيفقد ثورة الفل مضمونها .
    لان البرادعي ايضا يد امريكية خبيثة ممدودة لمصر .
    مصر يجب ان يحكمها رجل لم تتلطخ يداه بدم العراقيين مثل هذا البرادعي الذي قفز على ثورة الشباب يريد استغلالها مثل غيره من الانتهازيين .
    احذروا شبباب مصر من مثل هؤلاء الانتهازيين.

  • maati
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:16

    hespress est entrain de faire la propagande aux islamistes, ce qui a declenche cette revolte c’est pas une personne, c’est des millions de jeunes de toutes les couches socilaes a travers l’internet

  • الدكتور الورياغلي
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:18

    الذي نظم المظاهرة واحياها هو الظلم والجبروت والطغيان الذي مارسه أبو الهول وزبانيته، اما هذه الفتاة فلا تعدو ان تكون تقديرا لبعض المحللين انها من أقامت هذه الجموع الغفيرة !
    سبحان الله، وعد الله في الظالمين لا يتخلف يمهل ثم يقصم ظهورهم اما بموت فجائي أو بانقلاب عسكري أو بذلة وخزي شعبي . وتأملوا في الطغاة الذين حكموا العالم فوالله لن تجدوا ان نهايتهم كانت سعيدة

  • yassir
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:22

    ثورة ثورة حتى النصر ثورة فى تونس ثورة فى مصر …

  • يوسف الرباطي
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:36

    bravo هادي مرأة خير من ألف راجل بلحية

  • بنت ادم
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:34

    تحية الى اسماء التي فتحت عيون الملايين من المصرين ضد الديكتاتوري حسين مبارك الذي لم يحرك ولم يغير اي شيئ في البلاداو لمصلحة الوطن المصري ماعذا ان كان يحرك قدميه من بلد للاخر كالجوال من هنا لهنا متمتعا هو واتباعه بخيرات البلاد.تاركا ورائه الشعب يعاني من الكحط من غير وجود الكحط.
    فنصرا يا مصر ويا شعب مصر.

  • مغربية حرة
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:08

    برافو على الجرأة
    برافو على التميز
    برافو على الشجاعة
    وحذاري من استغلال البعض لمثل هذالجيل الواعي واللي بيفهم

  • متقاعد؟؟؟؟
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:10

    بسم اله ما شاء الله ارجوا للشباب النجاح في انحاء العالم.وانبه شباب مصر ان لا يطيقوا في الشياب المحبين للكراسي ونهب اموال الشعب وهم كثيرون في مصر منهم عبدة الصهاينة والامركان ؟كما اطلب من الله العلي العظيم ان يطفئ نار الفتنة في هذا البلد المسلم اياكم والفتنة؟؟ رجائي ان ترجع مصر الى ايام عباقرة الغنى ك ام كلثوم وفريد الاطرش ومحمد عبدالوهاب رحمهم الله.

  • ايمان
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:00

    باسم الله الرحمان الرحيم
    الحمد لله الذي انار الحق في حلكة الظلمة والظالمين الحمد لله الذي خلق مثل اسماء محفوظ واعاد للشعوب بصيص امل في غد مشرق وان الظلام زائل لا محال حقيقة تابعت مباشرة الحوار مع اسماء وكان من الواضح ان المذيع والمذيعة في قناة المحور اتو بها حتى يكبحو عزيمتها ونضالها ويظهرو للمتفرجين انها شابة مندفعة يسوقها الحماس بدون خطط بديلة اعتبارا على صغر سنها وقلة خبرتها لكن بفضل الله ومنته كانت اسماء تتنسل من خططهم بشكل ذكي وترد على تهكماتهم بثبات واصرار مضيانحو الهدف .لقد سئمنا هذه السياسات الظالمة والقامعة لشعوبها ومللنا من هذه الخطط المحاولات لتعتيم الحقيقة والكذب على الشعوب .ذقنا ذرعا بكل هذه المخططات الاسرائيلية والامريكية التي تتحكم في مصري الشعوب عبر هؤلاء الطغاة الذين تدعمهم في جلوسهم على كراسي الحكم لعقود متوالية
    اقول للشعب المصري مزيدا من الصمود ولا مجال للتراجع فحاشا لله ان يضيع الله تضحياتكم ودماء الشهداء غالية ولابد للحق ان ينتصر
    آن لصوت الحق ان يعلو وآن للظلام ان ينجلي ولابد أن يستجيب القدر والله غالب على امره
    اللهم انا مغلوبون فانتصر
    الهم انا مغلوبون فانتصر
    اللهم انا مغلوبون فانتصر
    وحسبنا الله ونعم الوكيل

  • ابن بطوطة
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:02

    ان تونس ومصر صنعوا تاريخا جديدا للامة وهذه النماذج الني تشرف العرب بصمت اسمها لتسطر تاريخا جديدا ستراجع فيه جل الانظمة اوراقها …لما لا تعطى فرصة لهاته الفتاة وفق مؤهلاتها لتكون عضوا في الحكومة المقبلة بالتوفيق لمصر المحروسة وتونس الخضراء

  • mustafa
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:30

    كثر الله من أمثالك يا أختي المسلمة.لقد ذكرتني في النساء اللواتي كنَّ في غزوات النبي عليه الصلاة والسلام.

  • أحمد السويس
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:04

    في السويس لا نعرف مين 6 ابرايل و لا 11 نوفمبر احنا عرفنا في مظاهرة طلعنا علشان نوري للعالم اننا رجالة لسة بنعترض على الاخطاء و جرائنا شوية كان يوم عيد الشرطة فكرنهم هيعملونا كويس كمان ناس كتير كانت اجازة
    اللي ولع الدنيا قتل الامن للمتظاهريين هو اللي وصلها للوضع الحالي و استهانو برد فعلنا يعني مش اسماء
    بالاضافة للصحوة و التنبيه للاحتقانات التي كنا مغيبين في رددنا او في كيفية التعامل و نسينها مثل ممارسات الشرطةمش في السويس بس بوجه عام في السويس بعد كده يوم المظاهرة وتقييد الحريات من النظام و الحرب على الاسلام بغلق قنوات اسلامية
    و بعد كده طلع كل اللي له مشكلة كبطالة كزيادة اسعار كاي حاجة بس مش البطالة و الله السبب في ناس كانت في المظاهرة و تعمل بوظائف كويسة
    و عموما تحياتي لكل مصر قلب العروبة و الامة الاسلامية الان أو قاب قوسين لأن تقول لو لم أكن مصريا لوددت أن أكون مصريا

  • حمزة
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:20

    ..لو كتب لهده الثورة النجاح وإسقاط رأس الحرباء، فستكون هده البنية رمز عظيم وإسوة يقتدى بها في قادم الأيام، وستشكل قالب رعب وتشويش على أي شخص أراد تسلم زمام الأمور بمصر.
    لكنها تحتاج لمساندة وتأييد الشعب،وإلا ستهوي إلى حفرة شديدة الانحدار ولن تجد سلالم أو حبال نجدة…

  • rhizlane
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:06

    الله يحفظك و يبارك فيك جميلة طيبة و حكيمة

  • mohamed
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:18

    Un autre film égyptien …!

  • احمد المغرب
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:14

    تحية للشعب المصري وحركته الاحتجاجية الداعية للتغيير
    لقد اخترتم التغيير بصدور عارية مسلحين بعدالة قضيتكم ، اخوتي لاتنخدعوا بدموع تماسيح هذا الذي لم يعد مباركا وبمرتزقته ، سيروا فاعداء التغيير سيبدلون ما بوسعهم لافشال ودحض عزيمتكم

  • keane
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:20

    كفى القارىء الكريم أن يعلم أن المذيعة (هناء السمرى) كانت مراسلة التليفزيون المصرى فى رئاسة الجمهورية إلى سنوات قريبة ماضية ،وأن زوجها أحد قيادات الشرطة الفاسدة فى مصر ..
    — وسيد على (المذيع الآخر) هو مدير تحرير الأهرام . وهذا يكفى ..
    ولذلك ليس بمستغرب أن يحاولا الإستهزاء بالثورة ،وبأسماء محفوظ .. ولكن مثلهما سيلفظهما الناس والتاريخ وربما يدوسون عليهما بحذائهما إلى الأبد .

  • محمد العمراني
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:02

    الله ينصرك ابنيتي ويكثر امثالك بطلة والله الله ينورك ويرفع درجتك في الدنيا والاخرة
    لا اله الا الله محمد رسول الله

  • احمد المغرب
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 14:48

    تحية للشعب المصري وحركته الاحتجاجية الداعية للتغيير
    لقد اخترتم التغيير بصدور عارية مسلحين بعدالة قضيتكم ، اخوتي لاتنخدعوا بدموع تماسيح هذا الذي لم يعد مباركا وبمرتزقته ، سيروا فاعداء التغيير سيبدلون ما بوسعهم لافشال ودحض عزيمتكم
    ما هذا الاستبداد بالحكم انك لست مباركا

  • ياسين
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 14:54

    خاسهم يكرموها، ديروها رئيسة مدى الحياة أولا جوجوها حسن

  • مليون ثائر
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:28

    قالوا عن مصر عاقر.فانجبت مليون ثائر

  • hafida
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 14:58

    شجاعةو تعقل و تواضع هذا نموذج للشباب الفاعل في المجتمع,للشباب ذو الهمم العالية الذي يمكنه أن يحقق الانجازات و يدخل التاريخ من بابه الواسع,هذا نموذج أيضا للبنات المميزات الواعيات اللواتي لم يجعلن المسلسلات و الاغاني همهن الأكبر..اٍنه أبلغ رد على دعاة حجب المرأة و تقزيم دورها,فتحية نضالية عالية لكل البنات و الشباب اللذين يرفضون الذل و الظلم و الهوان أين ما كانوا و أيا كانوا…

  • فتيلة
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 14:52

    ستشتعل قريبا في بلادنا الحبيبة ان بقي قمع كروش لحرام لشبابنا المقهور خذو العبرة ولست اتحدث عن ملكنا نصره الله ليس خوفا بل لانه سار على درب الاصلاح لكن الحكومة القمعية مازالت متجدرة من عهد الاستقلال الى يومنا خذلونا وأكلو اموالنا وأشبعونا وعودا كاذبة خذو العبرة من تونس ومصر …اننا نغلي والستار الله.

  • مغربي بحال ديما
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:12

    هي الآن تسببت في فتنة لا نعلم الى اين ستؤدي ؟؟
    انا لست مع أو ضد الثورة.. هذه وجهة نظري ققط.
    نسأل الله العلي القدير أن يكون في عون الشعب المصري الشقيق و أن يحقق ما يطمح اليه في القريب العاجل ان شاء الله

  • revolutioner
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:58

    دمتي لهده الأمة شعلة تضئ طريقها

  • marocain
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:42

    لك العز والف تحية من المغرب

  • عاشقة المغرب
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:26

    المصريون ينادون الان بمحاكمة هذه الفتاة ,الفتاة التي ايقظتهم من نومهم العميق يريدون محامتها الان لأنها زعزعت حسب قولهم استقرار مصر هههه خلاوها هما “صحيح اللي اختشو ماتو”

  • حسن محمد عالي
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 14:46

    انصر اتن بأدن الله والبركة في الشباب الدي تمتله محفوظ النصر قادم فصبر ال مصر قلوبنا معكم ضد الظلم والظلام فمزيد من الاتحاد والتلاحم لهزم الطاغية وبلطجيته الله معكم وقلوبنا معكم ال مصر

  • meryeme moroccan girl
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:34

    this is the first time I write a comment because I was impressed with this girl and her courage and her Magnanimity and from this podium I really thank him for his courage and I wish the people of Egypt of victory and I invite them to patience and for the second time I thank Asmaa and I wish success in his personal life
    و أقول لكم اصبروا و صابروا ان الله مع الصابرين قال عز وجل””و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا””

  • سلاح
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:32

    الرشوا في المغرب يجب على الملك ان يتحرك قبل ان يهيج الغضب

  • أم عمر
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:52

    إلى كل الذين يريدون إفهام الناس أن مبارك كان رمزا لمصر. وهو خبير سياسي. أقول لهم. هل بإمكانكم أن تحصوا أعمال صاحبكم. كم من مواطن قتل وعذب في سجونه. كم من المليارات التي سرق من شعبه. فقط البارحة جاء في برنامج في ألمانيا، أن مبارك يمكن أن يدفع ديون مصر كلها. من أين له هذا. هل ورث ذلك عن أبيه. إنه من المليارديرات. بالإضافة إلى زوجته وأبنائه. فماذا استفاد الشعب من استقرار مصر. سرقات من 5 في المائة من الحرامية. تجويع الشعب أو إذلاله واهانته.
    أما اللذين يتحثون عن هذه الفتاة الرائعة. فإني أقول ‘ني سمعت نداءها قبل 25 يناير. أما لمذا لم يكمموا فمها. فأقول إن صاحبكم أصيب بغرور حتى ظن أن لن يقدر عليه أحد. وظن أنهم شباب يتسلوا ولن يخرج أحد معها. ظن أن أهل مصر ماتوا.
    أقول لبنتي أسماء. بارك الله فيك وأعانك وجيلك أن تصنعوا مالم نصنع نحن.
    إن الله يمهل ولا يهمل.

  • الحسين منتسب
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:10

    وراء كل بلد عظيم إمرأة

  • الحبيب
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:36

    اذاكانت هذه الثورة بالفعل شعبية فالبطل كله الشعب لانها من عمل الشعب وباية معايير ننسبها لاشخاص كيفما كانوا

  • Harit nouga
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:38

    Vraiiiment je veux féliciter cette fille
    Parce-que je vois qu’elle est plus courageuse et énergique que 1000000….. Filles du monde arabique vraiment elle mérite mon respect

  • khalidnadori
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:38

    ceux qui ont provoque la revolte sont ceux qui sont passe dans le front et presente leurs poitrine face aux armes de la police et des militaires ..ces martyres sont ceux qui doivent etre glorifiee..cette fille qui a peut etre laisse des commentaires sur facebook sur la page du groupe 6 avril comme elle le dit..c’est un autre jeu..lah yester o safi…ca me rappel alla el fassi et les martyre de notre independance

  • عبد الله.
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:40

    لماذا هذا التقزيم لهذه الثورة التي أخرجت الملايين من بيوتهم وكسرت حواجز الصمت المطبق الذي كمم أفواه المصريين لثلاثين سنة كاملة دقيقة دقيقة و ساعة ساعة يوما يوما وشهرا شهرا حتى امتلأ الكأس وبلغ السيل فلم يكن يحتاج إلا لنقطة تقيض الكأس و قشة تكسر الظهر ثم جاءت هذه الثورة التونسية الصاعقة التي أفاقت النوام و كذبت أساطير الأصنام التي لا تكسر و الصروح التي لا تتداعى .
    في تونس يقولون البائع المتجول الذي أسقط النظام و في مصر الأنسة الجميلة التي هزت عرش مصر و المسألة أعمق من ذلك بكثير إنها سنوات القهر و الجوع و التنكيل و الطوارئ و الظلم و الإقصاء و الأستبداد و الرأي الأوحد هذه هي الأسباب الموضوعية لسقوط نظام مصر و تونس و جميع الأنظمة البوليسية و ليست أنسة أو شخصا هنا و هناك هذه الإختزالية لا تشرف أصحابها فقليلا من العمق يا اصحاب الألباب .

  • fati
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:40

    تحية نضالية لاسماء مصر , تطالب بإسقاط نظام الرئيس المصري حسني مبارك ,كان دافعها الأساسي هو الشعور بالظلم الاجتماعي. وأفرز هذا الظلمَ بشكل مباشر المؤسساتُ الفاسدة في الدولة.

  • barnoussi
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:04

    وإنه الإسلام أو الطوفان
    قبل أن يصل وضع الأمة الإسلامية إلى ما وصلت إليه اليوم جراء ظُلم الحكام وانفرادهم بالسلطة واحتكارهم للثروة واضطهادهم للمسلمين، وقبل وقوع هذه الأحداث الأخيرة التي عرفتها وتعرفها عدة دول، حيث وصل الغليان الشعبي إلى مستوى الإعلان الجماعي عن رفض الاستبداد، عبر النزول إلى الشوارع وطرد الحكام الظالمين مِن على كراسي الحكم طردا مُخزيا…
    قبل ذلك بـ37 سنة كتب الأستاذ المرشد عبد السلام ياسين رسالة إلى الملك الحسن الثاني بعنوان “الإسلام أو الطوفان” ينصحه فيها بالتوبة إلى الله والتصالح مع الشعب قبل فوات الأوان. ودعاه إلى خيار الشعوب المسلمة وهو الإسلام. وليس غير الإسلام إلا الطوفان.
    ولما كان الجواب هو رفض الإسلام فها هو اليوم الطوفان المتوقع بدأ يجرف هياكل الاستبداد النخرة التي أصرت على تهميش الدعاة والعلماء الصادقين وتجاهل مطالب الأمة في العدل والحرية والشورى. وإنه الإسلام أو الطوفان

  • LE BERBER MAROCAIN FIER
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:22

    un nouveau film Egyptien je crois
    arretez de croire le tout et n’importquoi

  • حسن
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:16

    مجرد فتاة ترغب في الوقوف أمام عدسات الات التصوير,
    هذه الثورة أخطأت التوقيت و السياق …احفظوا كرامة العرب و لا تفعلوا مثل ما فعله العراقيون لما سمحوا باعدام صدام أيام العيد.و احذروا من البرادعي خائن العروبة.

  • la marocaine100%
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:50

    bravo bravo bravo nous somme fiere a toi

  • نادية
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:30

    مصر اللى انجبت عبد الناصر و السادات و مبارك قادرة على ولادة عظماء اخرون

  • basabeso
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:44

    بجد انا واحده من الناس اللي بتدعي عليها ضيع امن بلدنا بالبروباجندا اللي عملتها يارب ترتاح بقي وطتلع من دماغنا اهلينا ماتو بسببها امننا راح عشان العمليه هانم ترتاح

  • سميرة
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:24

    لو كانت أسماء فعلا هى السبب فى كل ده حسبى الله ونعم الوكيل فيها وكل اللى ماتوا دمهم فى رقبتها وكل الخراب والدمار اللى حصل فى مصر فى رقبتها الى يوم القيامة حتى نقتص منها أمام الله سبحانه وتعالى.

  • فلسطيني
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:46

    الله معاكم ياأهلنا في مصر ام الدنيا
    وقريبا في تاريخ
    11_2_2011
    ثورة الكرامة في غزة
    ضد حماس
    سيتم حضور
    20 الف شخص في المضاهرة
    الساعة 1
    ظهراَِ

  • jabir
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:28

    il faux que sa change dans tous les pays arabe c’est pour sa qu’ont doit resister et denoncer les injustices et les ‘exploitation des biens du pays part une partie s n’aimes le pays que pour ses affaires et ses loisirs et quand il yas un probleme ces la premiere qui se sauve a l’etranger

  • مواطنة
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:30

    الفتنة نائمة لعن الله من ايقضها
    عجبت لارائكم ايها المعلقون مصر تتجه الى حرب اهليةوالى دمار ماله من قرار
    حكموا عقولكم كيف سيكون هذا التغيير والاصلاح في غياب الامن والاستقرار
    ارزاق الناس قطعت والحياة توقفت عم الخراب والدمار
    عجبت لامة ضحكت من جهلها الامم

  • محمد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:36

    أجمل شيئ أن تجد فتاة تدافع عن شعب و أقبح شيئ أن تجد رجالا خونة الخيانة شيئ غير مقبول ولا شيئ يفسر أن يقوم شخص بخيانة شعبه

  • simo
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:32

    هدي هيا العينة المشرفة لي العرب مشي بحال لي عندنا زندقة والدعارة العالمية فضحونا الله يفظحهم هم والأحزاب الدولة المتخلفة

  • SerGhiNi
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:28

    الله يحفظك اختي
    هدا درس لكل من يريد احراق نفسه… ويدعي انه يريد التغيير
    افعلوا مثلما فعلت الأخت العاقلة و الحكيمة…

  • عبد اللطيف المكناسي
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:08

    نحن حبات البذار
    نحن لا ننمو جميعاً عندما يأتي الربيع
    بعضنا يهلك من هول الصقيع
    وتدوس البعض منّا الأحذية
    ويموت البعض منّا في ظلام الأقبية
    غير أنّ كلنا لسنا نموت “يوليوس فوتشيـك “
    تذكروني بفرح فأنا وان كان جسدي بين القضبان الموحشة فان روحي العاتية مخترقة لأسوار الوطن العالية وبواباته الموصدة وأصفاده وسياط الجلادين الذين أهدوني إلى الموت. أما جراحي فباسمة، محلقة بحرية، بحب متناه، تضحية فريدة، وبذل مستميت
    ليكن شعارنا منذ اليوم:
    ان شعباً واقع تحت الظلم والاحتلال ولا يسعى للحصول على السلاح او
    استخدامه هو شعب يستحق معاملة العبيـد ..

  • محمد خطاب
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:34

    اللهم احفظ كل ابناء مصر ممن هم مثل اسماء

  • arabi
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:26

    j ai vraiment aimé son intervention dans l interview..claire et nette.
    et j ai vraiment détesté celui qui l a interviewé il était mesquin et renard et ingrat on voulant la tirer dans le piège de se proclamer leader.et je l ai détesté plus quand une autre jeune a appelé par téléphone qui était fière que des jeunes essayait de protéger les filles dans la place,mais le con a glissé le mot “il n y avait pas de harcèlement ” ,la façon dont il l a dit m’a vraiment fait mal.c’était comme un policier et pas un journaliste dans cet interview.honte à lui le con.

  • bibo-egypt
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:38

    اسماء – رساله بسيطه – انت فعلا شجاعه و عملت اللى مقدرش كتير من الشباب يعملوه — و تمت التغييرات المطلوبه واللى ماكانش ينفع تتم من غير دورك– لكن ولكن ولكن —عندما يستغل الاخرون و هم معروفون لنا جيدا هذه الثوره الشريفه و يقموا بتخريب البلد بهذا الاسلوب و عندما نتشبس بالرأى دون النظر للمستجدات — هنا و هنا فقط سوف تنتفى الشرعيه التى اضفاها الشعب على هذه الثوره — لانها الان سوف تتحول الى غوغائيه تدمر الاخضر و اليابس و سوف ينسى التاريخ ندائك الشريف و يتذكر فقط النتيجه النهائيه التى هى الان بالقطع سوداء — اقطعى الطريق على المستغلين لثورتك لتحويل مسارها الى السواد و الدمار بدلا من البناء و التعمير —- المتربصين الان بدأو تنفيذ مخططهم فى انتهاك هذه البلد– افيقى يابنت مصر قبل الخراب

  • احمد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:40

    >قال رسول الله صلى الله عليه وسلم< من كره من اميره شيئا فليصبرفانه من خرج من السلطان شبرا مات ميتة جاهلية>

  • مواطنة مصرية
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:58

    حبناالله ونعم الوكيل سوف تتحملى ياسماءمسؤلية كل من اهدر دمة من ضحايا واموات واهدار المال العام خاصة بعد خطاب الرئيس وتحقيق مطالب شباب 25ينايركلنا كنا مع المظاهرة السلمية ومقتنعين بها لكن كل ده انقلب وبقى مهزله وهذا اعتقد انه عندوكبر غير مبرر اتقى الله وارجعى لدينك لاتعلمى كم الملاين التى تحسبن عليك وعلى كل من رباكى ودربك سواء خارج البلاد وداخلها(أم لشهيد فى المظاهرات)

  • علاء العيسوى
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:56

    بارك الله فيك يا اخت اسماء سوف تكون وصمة عار على تاريخ مصر وانتى سوف تكونى من سلمت مفتايح مصر الى الاعداء بسبب جهلك وكيف تتحدثى عن مطالب جميع الشباب فانا املك تفويض من 2 مليون شاب وشابة مصريا احضرى تفويض من جميع مصر وتكلمى على ما تردين

  • مواطن عربي
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:00

    اني لاضحك و ابكي
    هذه الشعوب التي لم يستطع دعاة الاسلام تحريكها بكل ما لهم و ما عليهم تحركها الان و تحركهم طفلة اما فرحت بلغبه او تلاعب صانعوا البرادعي بعقلها فضنت انها مناظلة
    انها امة تفقد روحها و قيمها و ادراكها فغدت تنساق بجهلتها و مفكريها وراء الدسائس و ادوات الغرب القاتلة لقيمنا و مبادئنافاصبحنا نفظل خضوعا كاملا للاعداء على تنازل بسيط لكبارنا
    انني ارى ايها الرجال و النساء ايها المفكرين و العلماء و هنا لا اعني (البرادعي لاني لا اعتبره عربي) ارى يا علماء الدين و الشيوخ ان تولو هذة الطفلة لتراس بلدكم فشعوب كهذه تحتاج الى قيادة كهذه

  • كمال محمد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:02

    الى السيدة الفاضلة اذا كنتى مسلمة و تعرفى شيئا عن الاسلام فيجب ان تنظرى الى التغيير من منظور اخر فاولا لايحق للسيدات ان تتدخل فى شئون الوطن لان السيدة اذا اعتزلت مقر بيتها و نزلت الى الشارع لتتحدث فهنا قد ضاعت جميع القيم و كيف تطالبين بالحق وانتى فى الاساس لا تعرفى معنى الحق الذى يسرى الامور فى مسارها الصحيح وانى اتحداكى انكى مستفيدة ولو جزئيا من هذه الزوبعة الكاذبة

  • مواطن عربي
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:04

    اني لاضحك و ابكي
    هذه الشعوب التي لم يستطع دعاة الاسلام تحريكها بكل ما لهم و ما عليهم تحركها الان و تحركهم طفلة اما فرحت بلغبه او تلاعب صانعوا البرادعي بعقلها فضنت انها مناظلة
    انها امة تفقد روحها و قيمها و ادراكها فغدت تنساق بجهلتها و مفكريها وراء الدسائس و ادوات الغرب القاتلة لقيمنا و مبادئنافاصبحنا نفظل خضوعا كاملا للاعداء على تنازل بسيط لكبارنا
    انني ارى ايها الرجال و النساء ايها المفكرين و العلماء و هنا لا اعني (البرادعي لاني لا اعتبره عربي) ارى يا علماء الدين و الشيوخ ان تولو هذة الطفلة لتراس بلدكم فشعوب كهذه تحتاج الى قيادة كهذه

  • mahmoud man
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:30

    انت شجاعة يا بطلة الفرسان .انت ضربت مبارك في القلب وليس في رجله انت قتلتيه وانت حكر للدين يحرقون انفسهم . انت زرعت الخوف في نفوس الاشقياء اتمنى لك التوفيق واتمنى لشعب مصر النصر

  • احمد زيان
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:54

    انتو ضحية امريكا والموساد ومركز فرى دم الصهيونى انتو ضيعتو مصر وامريكا راهنت عليكم وربنا يخزلكم ويخزلهم

  • احمد غازى
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:42

    هى لا تملك القدرة على القيادة كما تقول ومثلها مثل البرادعى الذى نقول له تور يقول احلبوه فعلا سيكتب اسمها فى التاريخ لانها قضت على الدولة العربية من اجل الدولة الديموقراطية اكيد فى البيت عندها مفيش راجل بيتكلم او يحكم علشان تخرج فتاة عربية مسلمة لتقف وسط التحرشات

  • تيتو
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:48

    حرام البلدممكن تضيع بدلا من ان نبنيهانهدمها لقدحقق الشباب وكل من يهدف الى التغيير جزءا كبير من المطالب وحتى الان لم يفكر احد منكم فى البسطاء الذين اصبحوا لايجدون قوت يومهم ومن الممكن ان يضطر بعضهم للسرقةفذنبهم جميعافى رقاب من لم يفكر فى حال هذه البلد لقدضيعتم امان هذه البلد

  • engineer
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:50

    **********good Gob************
    **********egyptians***********

  • سما الحريه
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:12

    ف البدايه انى اشكرك كثيرا يااسماء وبجد انا فخورة بيكى اوى علشان انتى عملتى اللى محدش قدر يعمله 30 سنه والكل ساكت راضى ماشى جمب الحيط ووبالفعل استجاب شباب مصر لدعوتك يااسماء وويبدأ التغيير بنا بشباب مصر الواعى اقيلت الحكومه ويعقبها رحيل حسنى مبارك ولكن لا انكر الخوف والفوضى الذى بدأ يسيطر علينا ف هذه الايام ولكن الاهم ان يتغير النظام ف النهايه وستعود الحريه والديمقرطيه ونقضى على البطاله وكل ده بشباب مصر الواعى وستظل مصر بلد الامن والامان مهما كان ومهما حصل فيها فالكل لازم يعبر عن مابداخله ونكون ايد واحده لنوقف هذا الاستبدا ولكن نحافظ على سلامه وامن مصر

  • الجامبو
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:44

    الفراغ وحش ممكن تشتغل خاطبة

  • شروق
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:08

    بجد حراااااااااااام عليكى انا كنت بحترمك فى الاول بس دلوقتى انا بلعنك لانك هضيعى مصر الرئيس حقق لنا الكثير من المطالب لو مبارك تنحى ,, هنعين حد بداله
    اللى هيتعين ده مش هينفع يغير الدستور عشان مش منتخب
    للاسف هتنتخبه على اساس المادة 76 و 77 بنصهم القديم
    يبقى انتوا كده بترجعونا لنقطة الصفر

  • منصور
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:06

    كان نفسك تكونى بطله ومعروفه واول حاجه عملتيها هوه التغيير وقبلتى كتير ومنهم البردعى الرجل الى رجع من امريكه الرجل الى مشفناش منه حاجه عمره كله كان فى امريكه ما يعرف حاجه عننا غير فى الاخبار اراجل الى قده 27 فى امريكه رجع مصر علشان التغيير ما فكرتيش ايه الى عمله البردعى ايه الى قدمه لمصر والمصريين ما فكرتيش هوه راجع علشان منصب ولا علشان حاجه تانى معرفتيش مين عدوك قبل ما تعملى كدا بجدمعقوله بنت ذيك تكون كبش فده انا بعرف الى بيعمل حاجه بيكمله انتى حالين اكيد مش وصط المتظهرين بجد انتى اغبه بنت فى العالم البنت الى بتعمل فتنه فى بلدها بتكون بتكون اغبه بنت فى العالم متفرحيش به الكلم الجميل الى وصلك وتهانى انا مصرى ذيي ذيك بس قبل مبعمل حاجه بشوف اجبيتها وسلبيتها فى الاول بجد الله عليكى اسماء طلبتى بتغيير الحكومه وتغيير بعض فى الدستور ومنهم قنون الطورط ورفع المرتبات وسيدت الرئيس في خطبه لبه وحلين الطلبان ممكن البعط منها حليه وفى الوقت الى حضرتك رحلتو انتى وبعض الشباب الفيس بوك الثوره قامت وكل حذب بقا بيتكلم به اسم الشباب وهمه وين الشباب من بعد ما خربوها انتى مش عارفه انه مصر اكبر دوله عربيه فى المنتقه انتى مش عارفه انه مصر مستهدفه انتى اغبه بنت فىى العالم والله انى لو فى مصر حلين لقتلتك انتى اكيد مش بتحبى مصر واكيد انتى وحده غبيه

  • مصرية مغتربه
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:58

    للاسف ان جميع الشباب المصري لا يزالون يصرون على انها مظاهرة سلمية لتلبية مطالب الشعب وتغيير النظام، ثورات الغضب تحتاج أغلب الدول العربية فما هي الا سيناريو مخطط من امريكا واسرائيل لاسقاط مصر واستخدم فيها الشباب المغفل المستبيع مثل أسماء، واناشد كل انسان يحب وطنه ان يحترس من المنشورات والفتن الهادفه لاسقاط وتفتيت بلده

  • بشير شحا تة عكا شة
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:46

    ارجوا تنحى مبارك بصفة شاملةمنمنصبةوالحزب الوطنىالضلالى.واعضائةفردفرد…على.انيكون رئيس الجمهوريةالمقبل غير منتسب لاى حزب لانةيكون رئيس لكلالاحزاب جميعاوارجوا ان فترةالرئاسةمن فترة الى فترتين حد اقصى لاى رئيس ولا تزيد.وان تكون الفترة..خمس سنوات لاتزيد..وان تحقق العدالةالاجتماعية.بمعناهاالشامل الكامل والسلام.الاجتماعى لان العدل اساس الكون وعاشت مصرامنةحرة على الدوام.وشكرا

  • bibo-egypt
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:44

    ده تانى تعليق منى ليكى يا اسماء – فى الاول طلبت منك الاستفاقه لما فعلتيه بمصر – و الان وبعد ما حدث و ان رايت مدى القر ب فى كلامك على الشاشات و اتصالك باقنوات الحقيره — اقولها بصراحه – هناك بعض الشبات قد يكون لا يعلم بحقيقه هذه الحركه — ولكن هناك مجموعه من الشباب وهم القاده اؤكد انهم على اتصال بالحقير عمر عفيفى الهارب — الذى يحاول تقليد تونس و عمل ثوره لتصفيه حسابات بينه و بين القياده السياسيه باستخدام هؤلاء القاده و على حساب باقى الشباب — لقد سلمت مصر من اجل مجموعه من الشعارات الى ايران و حماس و الاخوان — ومعهم البلد المحتله بالامريكان قطر والتى يملك اميرها المستولى على الحكم بحبس ابيه قصرا فخما فى اسرائيل — سوف يذكر التاريخ خيانتكم لمصر و لن ينساهاالتاريخ ابدا

  • أبو خديج
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:48

    قيل الثورة تشعلها النساء وكذلك الفتنة
    كل له رأيه والآراء تختلف.
    التغير ضروري لان أي شيئ بقي على حاله فسد لا محالة وأبسط مثال هو الماء الراكد

  • someperson
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:42

    امتي بقي هنبقي متفتحين ومنفتحين ونواكب التطور ونبقي بجد دوله محترمه ومتقدمة مش متخلفة وهشة زي مشفنا ربنا ينصرنا وينصر بلدنا مصر

    اسماء دي ربنا يحميها ويكتر من امثالها لانها هي وامثالها هم اللي بدأوا بثوره الاصلاح وربنا ينصر مصر وترجع اقوي واحسن بلد في الدنيا بالشباب الواعي المناضل ده
    يا ريت يا اسماء تكوني رئيسا لهذه الدوله العظيمه دي واحنا معاكي ربنا يوفقك للخير بجد تستاهلي تبقي رئيسا للجمهوريه
    يا رب انصر مصر
    بس يا جماعه لازم يبقي فيه حوار مينفعش الامور تبقي متصلبه المفروض نتفاوض ويكون فيه مجموعه ممثله لشباب 25 يناير علشان يبقي فيه قياده تتكلم باسم الشباب وتعلن عن نفسها متبقاش عفوا كده عفويه يا ريت تاخدوا النقطه دي في الحسبان

  • ام فارس
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:48

    الله معكم مهما حصل احنا معكم لان مهما حصل لنا برده احسن من الاول انا بحبك يا اسماء وياريت اشوف ابنتى مثلك الله يحميكى امك ام فارس

  • علاء زكريا محمد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:50

    سوف يذكر التاريخ في كتبه وسيره انكي يافخر نساء مصر والعرب استعطتي ان تقهري الفرعون الجالس علي عرشه لمده ثلاثين سنه لقد كتب اسمك في التاريخ باحرف من ذهب بارك الله فيكي صحتينا من الثبات العميق بعد ان كنا نقول مستحيل الان نقول الحمد لله تم التغيير الي الامام مع ضروره استكمال المسيره بعمل حزب 26 ابريل

  • على
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:24

    انتى رائعة

  • احمد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:54

    حسبـى الله ونعم الوكيل

  • الاسوانى
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:52

    فى بعض الاحيان احلام اليقظة قد تتحقق ولكن سرعان مايحدث نوع من الخلل انا ليس ضدالاحلام فهى الشيى الوحيد لتحقيق الطموحات ولكن للاسف بداية الثورة كانت حلم للجميع نحن نحلم به جميعا وفجأءةانقلب الحلم الى كابوس الفوضى لماذالان الهدف اوالحلم غير مخطط وكان للاسف طفولى والمثل قال الى مالوش كبير يشرى كبير واسماء واللى معاها لم يرسوا الموقف وياخذوا راى الكبار واصبحت الفوضى نجاح بدمار

  • بنت مصرية
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:22

    انا فاخورة جدا انى مصرية الثورة دى صحت ضمير كل المصريين الناس اخلاقها اتغيرت جدا تمشى فى الشارع تحس انك عايش فى الزمن الجميل اللى كنا بنسمع عنه الناس كلها بتحب بعض وبتتعاون مع بعض فين الفتنة الطائفية اللى كانو بيقولو عليها بين المسيحيين والمسلمين وفرحانة جدا جدا ان يوم الجمعه عدى بخير ياه دا ناس كتير اوى كانو مستنين يفرحو فى مصر اوى ومستنين المذابح اللى هتحصل لكن شبابنا كانو رجالة ورجالة اوى سواء بنات او شباب انا فاخورة بيكم مووووووووووت وهى دى مصر يا عبلة

  • محمود
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:08

    i love you
    والله انت بالنسبة ليا احسن وافضل وبجد ارجل واحدة شفتها في حياتي واتمني التعرف عليكي
    وعندك لدغة جميله سوري للإبتعاد عند الموضوع
    كلامك كان يخرج من قلبي
    وكلامك كنت دائما اقوله بلا جدوي
    وحبك لبلدنا انا بغير عليه لأني بعيد عنها الان في الغربة بسبب هذا الظلم اللي كان في البلد واتابع من عندي كل صغيرة وكبيرة ولا انام وابكي حزنا علي عدم مشاركتي معكم في كل شيء حدث يارب اموت شهيدا وادفن شهيدا وارفع اليك شهيدا يارب
    بس انتي من الاخر رائعة واتمني اني توصلك رسالتي ايتها الجميلة بنت بلدي العسل

  • amaney
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:56

    حسبى الله ونعم الوكيل . صبرتوا 30 سنه مش قادربن تصبروا كام شهر علشان بلكم ماتخربش ؟؟ كلنا احترمنا الثوره وشجعناها وفرحنا بيها ودعينا ربنا ينصر مصر بس وبعدين عاوزينه يمشى وخلاص ماهو لازم يغير الدستور الاول على الاقل لازم يستنى علشان الدنبا تمشى عاجبك يعنى الخراب اللى بقت مصر فيه ولا الخساير اللى مصر خسرتها فى الكام بوم اللى فاتو

  • ام مصريه
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 18:58

    منك لله ايه اللى عملتيه فى مصر ده كفايه كده حرام عليكى الناس جاعت والبلد اتسرقت بسببك انتى واللى زيك معلمكيش لبوكى احترام الكبير لما تعيبى فى الراجل اللى حمانا وحمى 80 مليون من كل الاعداء انتى عايز حد يدخل بلدنامكفاكيش احضان ميدان التحرير قولي لابوكى يربيكى

  • مصريه
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:18

    تقهري مين ؟ انتي اصلا مين انتي مجرد فتاه اشعلت الفتنه بين الشعب المصري اتحققت مطالبكوا عايزا ايه تاني اسقاط النظام مش هاينفع تسقطي رئيس دوله زي مصر وبصرف النظر عن كدا علشان التغيير يحصل للمطالب تعديل دستور واتحلي مجلس شعب لازم الرئيس مش هاينفع نائب او رئيس وزراء ودا بنص الدستور للماده 82 اتقي الله في الشعب المصري كفايه كدا وفضوا الاعتصمام استحلفك بالله ربنا يهديلك حالك وحال المسلمين كلهم

  • الضو الحمري عبدلاءله
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:10

    مبارك لم يحمي الشعب المصري ولم يدافع عنه مبارك فقط كان يحمي مصالحه الخاصة وادا كان يحمي مصالح المصريين فبما تفسرون والبطالة وكثرة الفقر والناس الدين بيتون في المقابر وجانب نهر النيل بينما يصدر الغاز والبترول المصري الى اسرائيل بثمن بخيس افيقو يا مصريين مبارك ليس اله نعبده

  • ابو زياد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:38

    طالما وجد الاب الذى يترك ابنته تنام فى الشارع ايام بحجة حرية التعبير ويرى بلده تحترق ومهدده بتدخل اجنبى واضح للاعمى ولا تأخذه نخوه ولا يتحرك له ضمير اذا انتظروا 1000 أسماء محفوظ فى الطريق

  • خالد عبد الدايم
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 19:00

    اللهم اجعل أجر كل من صلح حاله حاليا و مستقبلا فى مصر بسبب هذه الثورة فى ميزان حسناتك .. آمين
    وجزاكم الله خيرا

  • ابو وليد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:42

    تحية عربية
    أرجو أولاً ممن يهاجمون اسماء محفوظ ويدعون عليها ان يترفعوا عن العواطف وينظروا في حال مصر خلال 30 سنة ماضية، هل هناك مصريين يريدون حياة أفضل ؟ نعم الملايين. هل هناك من يريد ان يخلف حسنى مبارك ابنه جمال؟ نعم القليلون المنتفعونز هل يعيش الشعب المصري بكرامة وبحرية ورغد العيش والعدل؟ أستفتوا الشعب ، ثمن لا تستخفوا بالشعب المصري بقولكم ان فتاة حركت هذه الجموع للاحتجاج، انها سنوات من القهر والفقر والعذاب والسجون والغاء دور مصر في قضاياها العربية والعمالة لاسرائيل ، اتذكرون الحصار والحرب على غزة وموقف مبارك وحكومته، من يبع الغاز لللعدو ويترك شعبه يقف فق طابور انبوبة الغاز ، ويريد ان يورث الحكم لابنه؟ ماذا تريديون منا ان نخنغ ونداس بكل احذية المنتفعين؟ اتقوا الله فينا هذا هو التغيير الى الافضل ، لا فتنة ولا تعريض البلد الى تدخل اجنبي

  • على
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:12

    مصر فوق الجميع انتى فاكره نفسك وطنيه لا انتى خاينه خيانه كبيره و حسبى الله و نعم الوكيل فيكى و فى كل امثالك خربتوا البلد و ولعتوها ربنا يستر على الايام الجايه انتوا كل واحد بيحب نفسه بس و مش بيفكر فى الغلابه ولا فى مصر كلكم لكم مصالح شخصيه و العشره ماتهونش غير على ابن الحرام حسبى الله و نعم الوكيل فيكم و فى كل اللى كان السبب فى خراب مصر

  • محمد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:22

    انتى له بتتكلمى بالنيابةعنا من حقق ان تتكلمى عن نفسك انتى والعميل محمدالبرادعى وباقى العملاء اللى مفوضينك للحديث عنهمااناواحدمن الناس ارفض ان تتحدثى باسمى

  • ادم وحواء
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:18

    مع احترامي لكل من ساهم ويساهم في التغيير بس ليه بنسرق احلام غيرنا وننسبهالنفسه ولكل شاب مصري او عربي ليه بنفضل ملتزمين الصمت على جبروت الحاكم او ظلمه ومش عندنا القدرة على المواجهة ليه بنستنى الاسد حتى يشيخ وتسقط انيابه ثم ننهال عليه بالسكاكين المسنونة اين كنا حينما ظلم شباب لم يكن لهم ذنب الا ان قالو لا اله الا الله محمد رسول الله اين كنا هل من المعقول ان نصمت لهذا ونتحرك لمجرد قتل او موت مدمن مخدرات بيده او بيد غيره حسبي الله ونعم الوكيل ولا يسعني الا ان اقول ربنا ينجينا من الفتن انا من اول الثوار من زمان من قبل اسماء وغيرهامن يوم ما كنت طفل وضربني حاكم ظالم صرخت في وشه علشان ظلم ديني مش ظلم شخصي وقفت في وشه وخدت حقي في حرية الرأي وما شفتش حد كنتو فين يا شباب ايام ما كنا اطفال اللهم نجي مصر من الفتن وتذكرو دائما (ظلم الحاكم من ظلم الرعية ) اللهم ولي من يصلح من امر المسلمين وغير المسلمين

  • شيماء عوض
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:20

    اللهم فك الكرب عن شعبنا العظيم وسددخطي شبابنا الواعي واجعل يوم الجمعه يوم التحدي للظلم يمر بسلام بدون قطره دماء واحده لشباب مصر الغالى قولو امين

  • أم عبد الرحمن
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:16

    أحبك في الله وادعوا لكي ولكل الجنود المجهولين الذين معاكي .اللهم ولي امورنا خيارنا واهدنا وسدد خطانا .أنا خارج مصر واريد يا اسماء رقمك ضروري لأننا في الخارج نريد مساعدة أهلنا وأخواننا المصريين ولا أأمن أحد غيرك .ممكن تراسليني

  • ايمن وصفى
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:14

    كنت مثال البنت المصرية الجريئة. لك كل تحية وارجو ان تستمرى ،والله قادر ان يعينك ونحن على الانتقال بهذه البلد الغالية الى حياة فيها يرضى الله عنا ونرضى على انفسنا بل ونثق فى انفسنا.

  • ممدوح حسين
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:20

    بارك الله فى خطاكى

  • د/عبدالمنعم عوض الله
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:40

    مع بالغ احترامى للاخت اسماء وزملاءها الا انى ارفض بشده نداءات تاييد البرادعى او غيره حالياواتساءل ايه انجازات البرادعى لمصر الثوره نفذها شباب واعى لا ينتمى لاى لون سياسى احسن نستنى انتخابات الرئاسه وكل واحد يساند الى عايزه انا لم اشارك فى اى انتخابات سابقا لكنى ساشارك من الان فلاحق

  • مى فوفا
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:46

    بارك الله فيكى ياسمسم وبجد انا معجبة بيكى اوووووووووى وياريت تكونى رئيسة الجمهورية وربنايحميكى بجد ويخليكى للاهلك واحبابك وربنا يحبب المجتمع فيكى اكتر واكتر وانا امتنالك كل خير وبارك الله فيكى وتحيا مصر وربنا يحفظك

  • على زيـــــــــــــــــــان
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:10

    الف شكر ليكى يا اسماء والف الف مبروك ليكى ولشباب 25 يناير وانا اعتذرلك لاننى لم احضر معكى يا اختى الكبيرة
    الف مبروووووووووووووووك
    مع تحياتى اخزكى على احمد على
    14 سنة
    الفيوم- تطون

  • ملك
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 14:50

    مبروك يا أسماء على رجوع مصر وبلدنا لينا وشكرا لكل اللي نزلو ميدان التحرير وفي جميع المحافظات

  • البنت المصرية
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:00

    اسمك يشبه اسم واحدة طالبة فى مدرسة المنارة ناشطة سياسية برضه و نزلت مظاهرات 25 يناير و ده اللى لفت نظرى فى الخبر

  • ممدوح حسين
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 19:02

    انا بقترح عليكى باعتبارك اكيد واحدة من مجلس امناء الثورة ترشحوا السيد عمرو موسى للرئاسة لان رايى كمصرى اصلح واحد يمسك هذا المركز لانه خبير سياسى وله مواقف كثيرة شجاعة خصوصا ضد الغرب والشئ الثانى اللى بقترحه عليكى متظلموش الفريق احمد شفيق الراجل ده ياجماعة ملحقش يقوم بمهامه انا بسافر كتير والله ياجماعة لو شفتوا المطار الجديد بقى شكله ازاى شئ اكثر من رائع هتعرفوا ان الراجل ده بتاع شغل صح انا بطلب بس اعطوه الفرصة فقط وبكرة انتم اللى هتقولو انه احسن رئيس وزراء مسك مصر من 60 عام وربنا يوفقك ويوفق زملائك ويوفق مصر كلا

  • HanyMoh
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:56

    رُغم أني لا أوافق على نزول النساء في مثل هذه الأحداث….
    إلا أنني احترمت أسماء لارتدائها الحجاب الشرعي الذي يحبه الرجال العقلاء والنساء أيضا…
    أقول لها شكرا ما فعلت يا أسماء وأظن أن هذا كاف جدا وعليك بترك الحياة السياسية للقادة الجدد وزرقك الله الخير والحياة الكريمة والإخلاص في القول والعمل…

  • احمد السيد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:24

    على فكره انا عيد ميلادى 1/2/1985
    بجد دى احلى مصادفه ف الدنيا
    وانا يشرفنى طبعا المصادفه دى

  • محمد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:28

    انتى بنت خاليتى مصر فى احسن حاجة والف مبررك للى مصرولرئيس تنحى ومصر مصر

  • ادم عبدالله
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 19:04

    كن ثوريا تماما او انصرف لغاية اخرى سنهزم كل مبارك فى كل حتة بمصر فى كل مكان او مؤسسة فيها فاسد وطاغية ومستبد

  • بحب مصر
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:26

    اولا: مفيش بنت ب100 راجل الااذا مكنش راجل اصلا عموما
    من لا يرحم لا يرحم يا اسماء وانا بحب الريس وبحب التغير بردة لكن بادب وزوق بلاش قله ادب وكنت افضل انتقال سلمى للسلطه عمومـــــــــــــــــــــــا
    حسبي الله ونعم الوكيل

  • نور خالد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:44

    بجد انتي جرىئة جدا ومغامرمة وشجاعة حفظك الله اختك نور

  • مصريه
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 14:56

    انتى بنت بميت راجل بس انا زعلانه على حسنى انامن يوم اتولدت وانا عايشه فى امان حرام والله الى حصل

  • المحبه لله ورسوله
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:48

    والله اجدع بنت ربنا يحفظك

  • طلال
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:14

    اسماء محفوظ والحريه اللى يغر عيون والديكى رفعتى راسهم وراس كل مصريه حره يابنت الكنانه انتى مفتاح حرية الشرق الله يوفقك

  • عبد الله يوسف
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:16

    ربنا يسلمك من كل سوء , امام وخطيب بوزارة الاوقاف المصرية

  • dina
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:36

    أنا معجبة بيكي ونفسي إن تكون كل البنات عندهم نفس الجرأة إلي عندك لكن أنا زعلانة جداً منك لأنك لماكان أي برنامج بيستضيفك أو يكلمك على التليفون لما كانت تيجي سيرة الريس حسني مبارك كنتي بتتكلمي عنه بطريقة غير مهذبة وده طبعاًعيب جدا لأنه رغم الإنتقاضات والتهم التي وجهت له كان لازم لما تتكلمي عنه تتكلمي بطريقةمهذبة لأنه أولا راجل عنده 80 سنة يعني ممكن يكون قد والدك أو كمان ممكن يكون قد جدك وغير كده فهو راجل محترم وفي ناس كتير بتحبه وكفاية أوي لما نفتكرله إنه صاحب الضربة الجوية في حرب 6أكتوبر وكان ممكن يكون شهيد علشانك وعلشان مصر وأهلها وكفاية أوي إنه عيش مصر 30سنة من غير أي حروب وحجات كتير أوي ممكن نفتكرهاله وتكون في صالحه علشان كده ياريت لما تتطلعي في التليفزيون أول لما يكلمك أي برنامج على التليفون ياريت تبقي تعتزري وتوحي وجهة نظرك بطريقة متزعلش حد منك “مش هي دي الديمقراطية إلي إنتي بتنادي بيها”

  • dina
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:46

    أتكلمي عن نفسك فقط

  • محمدابراهيم
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 19:06

    بحبك كتير نفسى اتجوزك ونخلف واد نسميه جيفارا

  • سهر
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 19:08

    بسم الله الرحمن الرحيم
    اهنئك اختى اسماء على شجاعتك
    كنتى مثال للفتاة العربيه الحرة
    بنت ب100 راجل
    لكن هناك تعليق اخر لا نريد البرادعى التدخل فى شئوننا نحن لا نعتقد انه مصرى اصلا ولا نطمئن له فارجوكم يا شباب الثوره لكى تحافظوا عليها للنهايه بلاش البرادعى
    مش هنخرج من نقرة هنقع فى ضحضيرة

  • اسماء
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 19:10

    برافو عليكى يا اسماء عملتى اللى مقدرش يعمله الشباب

  • احمد السيد
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 16:32

    اشكرك يا اسماء بجد اتعلمت منك كتير و انشالله هنكون معاك كلنا عشان بلدنا و عشان ننتصر علي اباطرة الحزب الوطني و شفيق و مرعي و ابو الغيط و المحافظين و رؤساء الصحف القوميه

  • بلقيس بلقيس بلقيس
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:32

    تحية اجلال و تقدير لك و للشعب المصري الشقيق .اشكرك على شجاعتك و ثقتك اتمنى لك التوفيق فيما يرضي الله
    فعلا انك رمز المرأة العربية المسلمة المثقفة .
    شكرا والف شكر.

  • اسماء بدر
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 19:12

    كفاية ظلم للناس باةمن يحترم الرمز لا يرضى بخراب بلدة ووطنه وكفاية ان انتوا رمزكوا واحد حرامى وفاسد مقسدبشهادة العالم والتارىخ زى المدعوحسنومبارك عشان نعرف انتو مين انتومجموعة من الخونة والمنتفعين جالبو البلطجىة ىا مرتزقة حسنو مبارك

  • سلمى
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:12

    ياريت نلتقى يا اسماء فى حاجات كتير جدا اتعملت ولسه بنعملها ومحدش سمع عنها مع انهاغيرت بس يا ريت تكمل مع الناس اللى زيك

  • ثائر
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 17:00

    الحضارة انثي .. زجاجة العطر انثي ..سنبلة القمح انثي .. الثورة انثي.. يا اسماء لقد منحتينا شرفا نتمني ان نستحقه لقد اضأتي في حياتنا شموعا انطفأت وسقيتي زهورا ذبلت فاخضرت الحياة واشرقت الشمس واصبحنا كالملائكة نطير ونحلق في سمائك يا سماء ويا اسماء بلا اجنحة تحياتي لك ولاسرتك

  • عبده
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:24

    ان الله لاغير مابقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

  • حبيب
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 15:26

    هيك النساء ولا بلاش شكرا لك يابطلة العروبة كلها تحياتي لك ولكل الكدعان

  • محمد محروس
    الأربعاء 2 فبراير 2011 - 19:14

    من زيادة اعجابى بها كشخصية وفكر وانتماء للوطن وزكاء اتمنى ان اولادى يتربوا على ايديها لذلك انا عايز اتجوزها

  • dr anan
    الأربعاء 20 يوليوز 2011 - 09:43

    يا عيب عليكم يا حيف على رجال مصر يلي كنا فاكرين انكم رجال بجد بس يا للأسف انتو ليش بتحكو انو الثورة نجحت ؟؟؟؟
    أنا بدي أسأل سؤال الثورة شو حققت للشعب المصري؟؟؟؟؟
    طيب هل انتو يا الشعب المصري كان كل همكم انكو تزيلو مبارك من الحكم طيب هي مبارك راح شو عملتو شو حققتو بل وعلى العكس مصر زادت فساد وزادت سرقات وزادت مخدرات وزنا وقتل وفلتان أمني وعسكري وسياسي ومدار اقتصادي وما في أي شئ في مصر صحيح
    بعد ما كنتو بحكم مبارك ما يقارب 30 سنة وكانت مصر والشعب المصري عايششين بس القلة مش مبسوطين بتعملو فيهيك

  • حامد الحلوانى ميت غمر
    الخميس 28 يوليوز 2011 - 16:18

    اولا تحية الى شهداء الثورة الزين ضحوا بارواحهم من اجل هزا الوطن الغالى على كل المصريين ثانيا لايجوز ان نختزل النضال السياسى طوال السنوات الماضية لشخص او لفئة بعينها ولكـــن كل اجتهد على قدر استطاعته ولاتنسو ان هناك يدخفيةهى التى بطشت بالمماليك والجبابرة علـى مر العصور فسبحان من له البقاء والدوا م و لولا عناية الله لما وفقنا ان الله يمهل الظالم حتــى ازا اخزه لم يفلته حمى الله هزا الوطن وحمى شبابه الاحرار ولكم جزيل الشكر

  • boulerbah taibi
    الأربعاء 28 شتنبر 2011 - 16:53

    ياريت كل نساء العرب كيما هاك
    الله يبارك فيك
    ويحفضك من كل ضلم وضالم

  • احمدمحمد
    الأحد 9 أكتوبر 2011 - 14:15

    اقسم بالله لاانا اخويه ظابط ولا ابويه كان عضوفى المجلس لكن اسماء وغيرها خدوا اكترمن حقهم ولا اعتقد انهم خايفين على البلد والتحقيق هيكشف ان الحقيره دى هى وشحاتين 6 ابريل اللى عايشين على فتات ومعونات اسيادهم همه اكتر ناس عاوزين خراب البلد جابوا منين العربيات والشقق شويه العواطليه اللى مش فاضيين من السرمحه والجواز العرفى اتقوا الله واعلموا ان اللى بيأيدكوا امثالكم لكن لوخليتوا الامور تتأزم وزودتوها واللهى ماهينفع معاكم غير التصفيه الجسديه عشان البلد ترتاح من اشكالكم الوسخه

  • نورالهدى
    الجمعة 14 أكتوبر 2011 - 09:47

    تحية للشعب المصري بتمنى ليهم التوفيق بادن الله وتحية للاخت اسماء تبارك الله عليك وتحية لبلدي المغرب الحبيب

  • الجميع
    الجمعة 2 دجنبر 2011 - 18:52

    انا يمني واحب ام الدنيا مصر

    واتمنا من كل قلبي ان كان لنا في بلدنا مثل أسماء محفوظ

    يمكن ترسلو لنا محترفات من بلدك في قيام الثورة

    يا الله يا ذا المن زلزل طغية اليمن

    هيمووووووووووووووووووووووووووووو

صوت وصورة
صحتك النفسانية | الزواج
الخميس 28 مارس 2024 - 16:00

صحتك النفسانية | الزواج

صوت وصورة
نقابة الممرضين تعتصم بالبيضاء
الخميس 28 مارس 2024 - 15:40

نقابة الممرضين تعتصم بالبيضاء

صوت وصورة
ما لم يحك | البصري وتبذير الأموال
الخميس 28 مارس 2024 - 15:00 1

ما لم يحك | البصري وتبذير الأموال

صوت وصورة
الأمطار تنعش الفلاحة
الخميس 28 مارس 2024 - 13:12 3

الأمطار تنعش الفلاحة

صوت وصورة
حاجي ودمج الحضرة بالجاز
الخميس 28 مارس 2024 - 12:03

حاجي ودمج الحضرة بالجاز

صوت وصورة
أجانب يتابعون التراويح بمراكش
الخميس 28 مارس 2024 - 00:30 4

أجانب يتابعون التراويح بمراكش